Členové katedry >> doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.   English version

fotografia: doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

doc. Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

konzultace čas
Pondělí 13:30 - 15:00
Pátek 08:30 – 10:00

funkce: proděkanka pro vědu, výzkum, zahraniční styky
tel: 585 635 336, 568 563 5003
e-mail: katerina.vitaskova@upol.cz, kvitaskova@seznam.cz
Číslo dveří: 211 či pracovna na děkanátu PdF UP

Konzultace: nejlépe na základě předběžného kontaktu e-mailem či telefonicky !!!

Vědecko-výzkumné zaměření:

Publikační činnost:

  1. VITÁSKOVÁ, K. Upravené verze knih mohou přivést děti ke čtení. GONG, 1998, roč. 27, č. 6, s. 127. ISSN 0323-0732.
  2. VITÁSKOVÁ, K. Vliv komunikace na rozvoj kulturní identity neslyšících. In: Otevřené otázky sociální pedagogiky. Sborník z konference Multikulturní výchova v období globalizace. Hradec Králové: LíP HK, 1999.
  3. IREINOVÁ, I. - VITÁSKOVÁ, K. Neurostimulační přístroj a jeho využití u duálně senzoricky postižených dětí. In: Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. Sborník II. Olomouc: UP, 1999.
  4. VITÁSKOVÁ, K. Vliv komunikačního deficitu na rozvoj vztahů sluchově postižených dětí. In: Současné trendy prevence sociálně patologických projevů mládeže. Vsetín, 1999
  5. VITÁSKOVÁ, K. Problematika specifických poruch učení se zaměřením na čtení sluchově postižených. In: Speciální pedagogika, č. 2/2000.
  6. VITÁSKOVÁ, K. Vliv komunikačního deficitu na celkový vývoj a kvalitu vztahů sluchově postižených dětí a mládeže v kontextu rodiny. In: Sborník z mezinárodní konference Socialia. Hradec Králové: 2000.
  7. VITÁSKOVÁ, K. Otevřené možnosti diagnostiky a nápravy specifických poruch učení se zaměřením na čtení u sluchově postižených. In Súčasné trendy vzdelávania detí so sluchovým postihnutím. Banská Bystrica: Metodické centrum, 2000. s.33-36. ISBN 80-8041-315-0.
  8. VITÁSKOVÁ, K. Problematika specifických poruch učení u sluchově postižených dětí. In: I. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: UP, 2000.
  9. VITÁSKOVÁ, K. Otevřené možnosti diagnostiky specifických poruch čtení u sluchově postižených. In LECHTA, V. (Sest.) Efeta- otvor sa. Ročenka časopisu o komplexnej rehabilitácii ĺudí s postihnutím. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, 2001. s. 175-179. ISBN 80-88868-68-8.
  10. VITÁSKOVÁ, K. Některé aspekty rané komunikace a jejich využití v logopedickém poradenství. In: II. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: UP, 2001.
  11. VITÁSKOVÁ, K. Specifické vývojové poruchy školních dovedností. In: Müller, O. a kol. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: UP, 2001.
  12. VITÁSKOVÁ, K. Poradenské aktivity pro studenty se sluchovým psotižením v rámci činnosti Centra pomoci handicapovaným na Univerzitě Palackého v Olomouci. IN Školská integrácia sluchovo postihnutých detí a mládeže. [Zborník referátov z dobornej konferencie s medzinárodnou účasťou v Lučenci]. The British Council, 2001.
  13. VITÁSKOVÁ, K. Některé z dimenzí diagnostiky a terminologie specifických vývojových poruch učení. In: Acta Paedagogicae. Annus II. Prešov: PdF PU, 2002. ISBN 80-8068-076-0
  14. VITÁSKOVÁ, K. Úskalí diagnostiky sluchových vad u dětí v raném a předškolním věku. In: 50 let školy pro děti s vadami řeči. žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2002. ISBN 80-902536-3-6
  15. VITÁSKOVÁ, K. Specifické vývojové poruchy školních dovedností. In: Krejčířová, O. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Eteria, 2002. ISBN 80-238-8729-7
  16. VITÁSKOVÁ, K. Analýza aktuálního stavu v oblasti studia handicapovaných studentů na vysokých školách.In: E-Pedagogium (http://epedagog.upol.cz), 2. mimořádné číslo/2002. ISSN 1213-7499
  17. VITÁSKOVÁ, K. Centrum pomoci handicapovaným na Univerzitě Palackého. In JESENSKÝ, J. (Ed.) Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. s. 135-139. ISBN 80-7041-041-8.
  18. VITÁSKOVÁ, K. Raná intervence u specifických poruch učení- ano či ne? aneb Reflexe současné diagnostiky a etiologie. In Sborník z III. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. s. 79-94. ISBN 80-244-0547-4.
  19. VITÁSKOVÁ, K. Vliv implementace současných trendů v oblasti poruch komunikace do koncepce pregraduálního a postgraduálního studia na pedagogických fakultách v České republiceIn Príprava pedagógov pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pre oblasti formálnej i neformálnej výchovy, vzdelávania a poprorných služieb na prahu nového milénia. Zborník príspevkov z odborného seminára s medzinárodnou účasťou. Bratislava: Sapientia, 2003, s. 79–83. ISBN 80 – 968797-5-8
  20. VITÁSKOVÁ, K., a kol. Zefektivnění studia a profesního uplatnění handicapovaných studentů na vysokých školách. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0621-7.
  21. VITÁSKOVÁ, K. Edukace osob s narušenou komunikační schopností v kontextu současného pojetí terminologie, diagnostiky a intervence. In JESENSKÝ, J. A KOL. (Ed.) Zdravotně postižení – programy pro 21. století. Hradec Králové, Gaudeamus, 2003. s. 299-303. ISBN 80-7041-234-8.
  22. VITÁSKOVÁ, K. Zkušenosti s posuzováním vývojové úrovně vizuální percepce u žáků se sluchovým postižením. [The empirical assessment of the visual perception developmental level in hearing impaired learners.] In Paedagogica specialis XXII. Acta Facultatis Paedagogicae. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. s. 157-171. ISBN 80-223-872-8. Slovenská republika.
  23. VITÁSKOVÁ, K. Speciální pedagogika osob se specifickými vývojovými poruchami učení (Special education for persons with specific development learning difficulties). IN RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, s. 273-280. ISBN 80-244-0646-2. 290 s.
  24. VITÁSKOVÁ, K. Změny v pojetí logopedické diagnostiky a intervence v současné logopedii v souvislosti s vývojem přístrojové techniky. In STOFFA, J., CHRÁSKA, M. XVI. DIDMATTECH 2003. Olomouc: Nakladatelství Votobia Praha, 2003.s. 736-739. ISBN 80-7220-150-6.
  25. VITÁSKOVÁ, K. Pregraduální a postgraduální příprava po práci se žáky se specifickými poruchami učení. In Sborník ze IV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami – 2. část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. s. 523-527. ISBN 80-244-0770-1.
  26. VITÁSKOVÁ, K. Vývoj a důsledky terminologie v logopedii. In Sborník ze IV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami – 1. část, Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. s. 147-156. ISBN 80-244-0770-1.
  27. VITÁSKOVÁ, K. Vizualizace řečového projevu v logopedické intervenci. In CHRÁSKA, M. ML., KROPÁČ, J. (Ed.) Trendy technického vzdělávání 2004. Technická a informační výchova. Sborník mezinárodní konference. Praha: Votobia, 2004. s. 242-244. ISBN 80-7220-182-4.
  28. VITÁSKOVÁ, K. Vliv implementace současných trendů v oblasti poruch komunikace do koncepce pregraduálního a postgraduálního studia na pedagogických fakultách v České republice. In Príprava pedagógov pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami pre oblasti formálnej i neformálnej výchovy, vzdelávania a poprorných služieb na prahu nového milénia. Zborník príspevkov z odborného seminára s medzinárodnou účasťou. Bratislava: Sapientia, 2003, s. 79–83. ISBN 80 – 968797-5-8.
  29. VITÁSKOVÁ, K. Vybraná úskalí aktuálních možností diagnostiky u dětí se sluchovým postižením. E-Pedagogium (on-line), 2004, roč.4, č.2. Dostupné na www: http://epedagog:.upol.cz/eped1.2004/ index.htm. ISSN 1213-7499
  30. VITÁSKOVÁ, K. Vybraná specifika vizuální percepce sluchově postižených ve vztahu k vnímání řeči. Predškolská výchova, 2004. s. 40-44. ISSN 0032-7220.
  31. VITÁSKOVÁ, K. Terminologie v oblasti praxie a jejích poruch v interdisciplinárním kontextu současné speciální pedagogiky. Speciální pedagogika., 2004. roč. 14, č. 3. s. 208-214. ISSN 1211-2720.
  32. VITÁSKOVÁ, K. Poradenské aktivity pro studenty se specifickými potřebami při katedře speciální pedagogiky Univerzity Palackého v Olomouci. In Špeciálnopedagogické poradenstvo. Informačný bulletin VIII. Bratislava, 2004. s. 79-85. ISBN 80-7164-388-2.
  33. VITÁSKOVÁ, K. Determinanty aplikace preventivních programů ve vztahu k existenci narušené komunikační schopnosti dětí se specifickými poruchami učení. In Zkušenosti v prevenčním působení na lokální úrovni. Sborník z mezinárodní konference. Vsetín, 2004. [CD-rom]. ISBN 80-239-3977-7.
  34. VITÁSKOVÁ, K. Terapeutické prvky v logopedii a jejich promítnutí do pregraduální a postgraduální přípravy speciálních pedagogů. In Sborník z V. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN
  35. VITÁSKOVÁ, K. Speciální pedagogika osob se specifickými vývojovými poruchami učení. IN RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. In Speciální pedagogika. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, s. 293-303. ISBN 80-244-1073-7.
  36. VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1088-5.
  37. VITÁSKOVÁ, K. Logopedická intervence v dospělosti In Valenta, M. a kol. Vzdělávání poskytovatelů služeb minoritním skupinám obyvatelstva s ohledem na jejich uplatnění na trhu práce. Rukověť k metodice kurzu ESF. s. 45-58. ISBN 80-244-1265-9.
  38. VITÁSKOVÁ, K. Restrukturalizace pregraduálního studia logopedie v rámci studijního programu Speciální pedagogika na UP v Olomouci s ohledem na zvýšení konkurenceschopnosti na trhu práce. In Zborník z medzinárodnej vedeckej špeciálnopedagogickej konferencie „Kvalita a spolupráca v špeciálnej pedagogike v súčasnom konkurenčném prostredí“. Bratislava. [v tisku]
  39. VITÁSKOVÁ, K. Specifické poruchy učení pro výchovné pracovníky. [Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1216-0.
  40. PEUTELSCHMIEDOVÁ, A., VITÁSKOVÁ, K. Speciální pedagogika IV. [Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1212-8.
  41. VITÁSKOVÁ, K., RÁDLOVÁ, E. Logopedie – Andragogika. [Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1188-1.
  42. LANGER, J., VITÁSKOVÁ, K. Výsledky tříletého rozvoje systémové spolupráce pro zrovnoprávnění nabídky podpůrných služeb pro studenty se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého v Olomouci. In Zborník zo zahraničného medzinárodného seminára „Rovnosť práv a rovnosť príležitostí v akademickom prostredí“. Štrbské Pleso [v tisku].
  43. VITÁSKOVÁ, K. Speciální pedagogika osob se specifickými vývojovými poruchami učení. IN RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. In Speciální pedagogika. 3. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, s. 293-303. ISBN 80-244-1073-7.
  44. VITÁSKOVÁ, K., PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1088-5.
  45. VITÁSKOVÁ, K. Restrukturalizace pregraduálního studia logopedie v rámci studijního programu Speciální pedagogika na UP v Olomouci s ohledem na zvýšení konkurenceschopnosti na trhu práce. In Zborník z medzinárodnej vedeckej špeciálnopedagogickej konferencie „Kvalita a spolupráca v špeciálnej pedagogike v súčasnom konkurenčném prostredí“. Bratislava. [v tisku]
  46. LANGER, J., VITÁSKOVÁ, K. Výsledky tříletého rozvoje systémové spolupráce pro zrovnoprávnění nabídky podpůrných služeb pro studenty se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého v Olomouci. In Zborník zo zahraničného medzinárodného seminára „Rovnosť práv a rovnosť príležitostí v akademickom prostredí“. Štrbské Pleso [v tisku].
  47. VITÁSKOVÁ, K. Podpůrné poradenské služby pro studenty vysokých škol se specifickými potřebami v kontextu profesního uplatnění. In VI. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. s.102-103 [anotace]. [fulltext – CD-rom]. ISBN 80-244-1264-0.
  48. VITÁSKOVÁ, K. Korporativní logopedie a jiné aktuální edukační trendy v oblasti komunikace a jejího narušení. In VI. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého. s.100-101 [anotace]. [fulltext – CD-rom]. ISBN 80-244-1264-0.
  49. VITÁSKOVÁ, K. Neverbální poruchy učení a jazyka – možnost rozšíření obsahového záběru logopedické intervence? In Sborník z z mezinárodní konference „Komunikace a její místo v Rámcovém vzdělávacím programu základního vzdělávání“. Brno, 2006 [v tisku].
  50. VITÁSKOVÁ, K. Teoretičeskije i praktičeskije aspjekty kompleksonovo surdologičeskovo vmešatělstva v kontexte tradicionnovo i inovacionnovo logopedičeskovo podchoda v Čechii. In Dva veka rosijskoj surdopedagogiki. Sankt-Peterburg, 2006. s. 402-411. ISBN 5-98919-008-5.
  51. VITÁSKOVÁ, K. Reflexe uplatnění nových technologií v obsahovém kurikulu studia logopedů. In Sborník z mezinárodní konference „nové technológie v edukácii žiakov a študentov so špeciálnymi edukačnými potrebami“. Bratislava, 2007. [v tisku]
  52. VITÁSKOVÁ, K. Reflexe interkulturního přístupu v rámci vysokoškolského vzdělávání logopedů. In Sborník z mezinárodní vědecké konference „Na pograniczach edukacji“. Raciborz, 2007. [v tisku]

Grantová činnost

  1. Ověření možností diagnostiky a nápravy specifických poruch učení u sluchově postižených dětí se zaměřením na čtení. Vnitřní grant UP. r. 1999 – řešitel
  2. Úprava literárních textů pro sluchově postižené. Vnitřní grant UP. r. 2000 – spoluřešitel
  3. Úprava literárních textů pro nácvik čtení sluchově postižených. Fond rozvoje vysokých škol. r. 2000 – spoluřešitel
  4. Aplikace alternativních protidrogových preventivních přístupů do vzdělávání surdopedů. Fond rozvoje vysokých škol. r. 2000 – spoluřešitel
  5. Preventivní, diagnostické a nápravné programy pro sluchově postižené děti se specifickou poruchou učení. Vnitřní grant UP. r. 2000 – řešitel
  6. Modernizace databáze v rámci zefektivnění organizace pedagogické praxe studentů speciální pedagogiky. r. 2001 - řešitel
    soubor ke stažení: Závěrečná zpráva (formát html)
  7. Analýza aktuálního stavu v oblasti studia handicapovaných studentů na vysokých školách. Vnitřní grant UP 2001. Hlavní řešitel. Závěrečná zpráva a obhajoba v roce 2002.
  8. Zkvalitnění výuky anglického jazyka u dětí se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností na 1.stupni základních škol. r. 2002 - řešitel
    soubor ke stažení: Závěrečná zpráva (formát rtf)
  9. Zefektivnění studia a profesního uplatnění handicapovaných studentů na vysokých školách. Grant FRVŠ ČR 2002. Hlavní řešitel. Závěrečná zpráva a obhajoba v roce 2003.
  10. Modernizace poradenských aktivit Centra pomoci handicapovaným při katedře speciální pedagogiky na Univerzitě Palackého v Olomouci v roce 2003. Hlavní řešitel. Závěrečná zpráva a obhajoba v roce 2004.
  11. Realizace koncepce začleňování studentů se specifickými potřebami do integrovaného systému vysokoškolského studia na UP a jeho realizace v tříletém horizontu. Projekt programu na podporu integrace zdravotně handicapovaných studentů do studia. Vyrovnání příležitostí přístupu ke studiu uchazečů z různých znevýhodněných sociálních skupin. Transformační a rozvojové programy – 2003. Zpracovatel a spoluřešitel.
  12. Systémové řešení vyrovnávání příležitostí studentů se specifickými potřebami do integrovaného vzdělávání na UP v tříletém horizontu.Projekt programu na podporu integrace zdravotně handicapovaných studentů do studia. Vyrovnání příležitostí přístupu ke studiu uchazečů z různých znevýhodněných sociálních skupin. Transformační a rozvojové programy – 2004.Zpracovatel a spoluřešitel.
  13. Finalizace strukturace systémového řešení vyrovnávání studijních příležitostí studentů se specifickými potřebami do integrovaného systému vzdělávání na UP v tříletém horizontu. Projekt programu na podporu integrace zdravotně handicapovaných studentů do studia. Vyrovnání příležitostí přístupu ke studiu uchazečů z různých znevýhodněných sociálních skupin. Transformační a rozvojové programy – 2005. Zpracovatel a spoluřešitel.
  14. Elektronická informační služba pro osoby se speciálními potřebami na Univerzitě Palackého. Grant Fondu rozvoje vysokých škol - 2005. Spoluřešitel.
  15. Příprava doktorského studijního programu speciální pedagogika v anglickém jazyce. Projekt programu 2 na podporu rozvoje internacionalizace. Transformační a rozvojové programy 2005. Řešitel.
  16. Strukturovaný studijní program speciální pedagogika se zaměřením na logopedii.Projekt programu 1 na podporu rozvoje struktury. Transformační a rozvojové programy 2005. Řešitel.
  17. Analýza uplatnění absolventů se speciálními potřebami Univerzity Palackého na trhu práce. Grant Fondu rozvoje vysokých škol - 2006. Spoluřešitel.
  18. Zvyšování jazykové úrovně pracovníků PdF UP. Transformační a rozvojové programy 2006. Řešitel.
  19. Příprava společných programů s Valdosta State University a s University of Southern Main. Transformační a rozvojové programy 2006. Řešitel
  20. Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky. Projekt ESF OP RLZ 2006-2008. Program 3.2. Vedoucí řešitelského týmu.
  21. Harmonizace přístupů k osobám se specifickými potřebami v kontextu členství České republiky v Evropské unii – doktorský projekt GAČR 406/05/H528 řešení 2005-2008; člen hlavního řešitelského týmu
  22. Zvyšování a prohlubování jazykových kompetencí akademických a admistrativních pracovníků na UP. Rozvojový program MŠMT pro rok 2007. Řešitel.
  23. Rozvoj mezinárodních mobilit na UP - studijní pobyty na zahraničních univerzitách a pracovištích. Rozvojový program MŠMT pro rok 2007. Řešitel.
  24. Podpora internacionální spolupráce na UP v Olomouci,. Rozvojový program MŠMT pro rok 2007. Řešitel.

Užitečné odkazy

Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Copyright: Katedra speciální pedagogiky
Adresa: Žižkovo nám.5, 771 40 Olomouc, tel.: (+420) 585 635 301-36 fax.: (+420) 585 231 400,
e-mail: muller@pdfnw.upol.cz