Závěrečná zpráva o řešení rozvojového projektu "Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit"

Název projektu: Modernizace databáze v rámci zefektivnění organizace pedagogické praxe studentů speciální pedagogiky

číslo grantu: 41541023

Řešitel: Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

Spoluřešitel: doc. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc.

1. Úvod

1.1 Charakteristika předchozího stavu

Nedílnou součástí akreditovaných studijních programů oborů se speciální pedagogikou na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého v Olomouci jsou pedagogické praxe, exkurze a stáže studentů všech ročníků obrů učitelství pro 1.stupeň základních škol a speciální pedagogika, učitelství pro 2.stupeň základních škol a speciální pedagogika, logopedie a speciální pedagogika předškolního věku. Speciálně pedagogické praxe se přitom vyznačují značnou specifičností jak vzhledem k rozmanitému charakteru cílových skupin osob se zdravotním postižením, tak vzhledem k náročnosti na efektivní kooperaci mezi jednotlivými výchovně-vzdělávacími institucemi, které se na realizaci pedagogických praxí spolupodílejí. Velká pestrost aktuálních studijních programů se speciální pedagogikou navíc klade velké nároky na fungující vzájemnou komunikaci mezi jednotlivými katedrami a univerzitními pracovišti. Praxe se značně liší ve svých typech, ať z hlediska délky trvání či zařazení v průběhu jednotlivých semestrů (úvodní exkurze, průběžné náslechové či souvislé praxe), tak z hlediska statutu konkrétního pracoviště, na kterém studenti praxi uskutečňují (běžná základní škola, základní škola se specializovanými třídami, speciální základní škola, speciální mateřské školy, klinická pracoviště v rámci logopedické či surdopedické praxe, atp.). Z uvedených údajů mimo jiné vyplývá obtížnost i vzhledem k legislativní kontrole pracovně-právních vztahů při spolupráci s privátní sférou, do které lze např. zařadit většinu klinických logopedických pracovišť. Neustále se měnící nabídka pracovišť, která jsou schopna či ochotna studenty na praxi přijmout a zvyšující se nároky na kvalitu a efektivitu uskutečňovaných pedagogických praxí jsou dalšími z mnoha aspektů, které podtrhují organizačně i personálně vysokou náročnost koordinace speciálně pedagogických praxí v současné době.

Přes všechny výše uvedené skutečnosti doposud neexistoval adekvátní moderní prostředek, který by, při respektování aktuálních technických a informačních možností, umožňoval přehlednou a dostupnou evidenci a kontrolu všech doposud navštěvovaných institucí či pracovišť, a který by zabraňoval vzniku takových situací, jako byla duplikace obsahového zaměření praxe studenta s praxí na střední škole či v předchozích ročnících, disproporce mezi praktickým zaměřením instituce a specializace studenta atp.

1.2 Cíle a záměry projektu

Hlavními cíli a záměry projektu bylo vytvoření, systematizace a postupná modernizace databáze v rámci realizace pedagogických praxí studentů akreditovaných studijních oborů se speciální pedagogikou a zpracování softwarového programu, který by umožnil nenáročnou a rychlou manipulaci s daty v elektronické podobě kterémukoli z pověřených pracovníků. V rámci zpracování návrhu projektu byly hlavní cíle rozloženy do šesti základních etap rámcově časově ohraničených, v rámci kterých měly být řešeny jednotlivé dílčí úkoly. Výchozím bodem byl sběr dat o jednotlivých vytipovaných zařízeních a jejich kontaktáž, vytvoření výchozího optimalizovaného modelu speciálně pedagogických praxí, vytvoření softwarového databázového programu a v závěru vkládání dat a ověřování funkčnosti databáze.

1.3 Řešitelský kolektiv

Hlavní řešitel:

Kateřina Vitásková, Mgr., Ph.D.

Odborná činnost a zaměření:

Spoluřešitel:

Libuše Ludíková, doc., PaedDr. CSc.

Odborná činnost a zaměření:

2. Výsledky řešení

2.1 Charakteristika vykonané práce

Vlastní realizace předloženého projektu byla komplikována jeho značnou časovou náročností, která souvisela se schválením a přidělením finančních prostředků až v druhé polovině roku 2001. Řešitelé projektu se proto snažili splnit hlavní cíle a záměry projektu s důrazem na vytvoření zmíněné elektronické databáze v podobě speciálního softwarového programu, což mělo vytvořit podmínky pro průběžné ukládání vlastních dat. Jelikož jsme při posuzování již existujících dostupných softwarových programů zjistili jejich nekompaktibilitu s námi vytvořenými požadavky na databázi, rozhodli jsme se při řešení problému spolupracovat s firmou, která se na zpracování elektronických databází specializuje.

Současně jsme zahájili proces klasifikace, kategorizace a systematizace údajů o jednotlivých pedagogických a klinických zařízeních.

V první etapě řešení projektu jsme si vytýčili základní i specifické položky, které jsme chtěli zakomponovat do výchozí struktury programu. Při jejich selekci ze všech dostupných údajů o zařízení, typu praxe či studentech jsme se řídili snahou o stručnost a přehlednost základních dat. První hlavními kategorií jsou údaje o zařízení (lokalizace včetně dopravní dostupnosti a odkazů na vyhledávání spojení, zřizovatel, kontaktní osoby a vedoucí pracovníci, telefonické i elektronické adresy či odkazy na prezentační webové stránky) včetně upřesňujících údajů, které charakterizují nároky instituce či pracoviště na podoby pedagogické či klinické praxe studenta (odborné zaměření technické a organizační podmínky, požadavky na garanty praxe atp.). Druhou část představuje přehled a charakteristika všech pedagogických či klinických praxí studijních oborů se speciální pedagogikou v jednotlivých ročnících (studijní obor, ročník, studijní skupina či specializace, charakter praxe- exkurze, náslechová praxe, souvislá praxe, místo konání, délka trvání, počet studentů, garant praxe či odborný pedagogický doprovod, hodnocení praxe, atd.). Třetí část tvoří údaje o studentovi a jeho předpokladech pro absolvování praxe (evidenční číslo- osobní číslo studenta, absolvovaná praxe na střední škole, odborné či zájmové zaměření, průběh a charakter předešlých i aktuálních povinných pedagogických či klinických praxí na vysoké škole, případná dobrovolná zájmová praxe během studia na vysoké škole, absolvované specializační kurzy, zaměření diplomové či závěrečné práce, hodnocení studenta). Při sestavování struktury základních údajů jsme se snažili o navržení propojení jednotlivých "pevných dat" s tzv. "pohyblivými údaji", které jsou součástí průběžně se měnících podmínek jak vzhledem k nárokům konkrétního zařízení, tak akreditovaného studijního oboru. Požadovali jsme také vytvoření systému hypertextových odkazů v těch položkách, které nelze stanovit jako stále platné, ale které podléhají neustálým změnám, jako jsou hypertextové odkazy na informační servery o dopravních spojeních, jízdních řádech, atp. Co se týče přístupnosti jednotlivých údajů v databázi, navrhovali jsme některé položky zpřístupnit pouze v omezené míře (např. pouze pro vkládání údajů týkajících se formálních dat o zařízení, popř. pouze pro čtení), což bude zohledněno různými přístupovými hesly. Chceme tak zabránit případné chaotizaci dat a především možnosti zneužití údajů o jednotlivých studentech, které podléhají platných legislativním normám o ochraně osobních dat. Po ověření funkčnosti databáze chceme dosáhnout umístění databáze na oficiálním serveru Univerzity Palackého.

Veškerý námi navrhovaný výchozí model jsme průběžně konzultovali se spolupracující firmou, která databázi spoluvytváří.

V druhé etapě jsme především pokračovali v již započatém mapování sítě všech stávajících zařízení, ve kterých v současné době speciálně pedagogické praxe probíhají; jednalo se tedy o aktualizaci všech dostupných údajů týkajících se jednotlivých institucí a pracovišť a o analýzu údajů o frekvenci pobytu studentů oborů se speciální pedagogikou a logopedií v těchto zařízeních. Využili jsme klasických exploračních metod (dotazník, anketa, řízený rozhovor), které jsme namířili směrem nejenom k vedoucím pracovníkům těchto zařízení, ale také ke všem pracovníkům Pedagogické fakulty, které se organizací speciálně pedagogických praxí zabývali či zabývají. Součástí tohoto procesu byla telefonická, korespondenční i osobní kontaktáž vytipovaných zařízení, u kterých jsme chtěli ověřit sporné údaje. Přímá návštěva některých zařízení byla nutná vzhledem k posouzení vhodnosti zařazení pracoviště do databáze. Součástí zpracovávání projektu byl sběr údajů i o zahraničních institucích, a to především s ohledem na stále se rozšiřující možnosti absolvování praxí v zahraničních institucích. Snažili jsme se také o konfrontaci námi navrhovaného a zpracovávaného systému s modely v jiných univerzitních zařízeních u nás i v zahraničí.

Údaje, které se týkají absolvovaných pedagogických praxí či specializačních kurzů, zájmových aktivit a odborného zaměření atp. a které se proto dotýkají otázky dobrovolnosti s ohledem na sdělení údajů, budeme získávat prostřednictvím studia přístupné dokumentace o studentovi po přijetí na vysokou školu se současným anketním průzkumem na začátku studia.

2.2 Konkrétní výstupy

Konkrétními výstupy tohoto projektu je vytvořená elektronická databáze, která se v podstatě skládá ze dvou hlavní částí. Hlavní část tvoří údaje o zařízení, praxi a studentech (viz výše charakterizované položky) a druhá je tvořena postupně vkládanými údaji. Databáze má charakter speciálně vytvořeného softwarového programu, jehož výchozím médiem je CD-ROM, ale který je také dostupný na webových stránkách. Jedná se o databázi typu MySQL, která je výhodná nejenom po stránce programovací, tak po stránce finanční, jelikož šetří prostředky na mnohem nákladnější licencované databázové aplikace. V současné době pokračuje optimalizace databáze s univerzitní sítí UPONET ve spolupráci s Centrem výpočetní techniky Univerzity Palackého a to především vzhledem k původně plánovanému co nejširšímu využití z hlediska přístupnosti pro všechny účastníky procesu organizace speciálně pedagogických praxí. Aplikace je typu www s PHP skripty, což je nejschůdnější forma databáze pro následné propojení se sítěmi typu LINUX, které v sobě mají většinou PHP zahrnuto, popřípadě s běžně dostupnými systémy Windows, na něž lze PHP snadno nainstalovat. Aplikace databáze je proto širší a značně flexibilní. Aktuální testovací adresy jsou lokálního charakteru, proto jsou zatím přístupny pouze tvůrcům databáze a zadavatelům dat (bezpečnostní politika je hostitelského serveru je prozatím blokována, proto není nutno zadávat jméno a heslo). Jelikož současně probíhá ověřování datového modelu, ladění skriptů, inicializace a pořizování vstupních dat, zahrnuli jsme do finanční částky určené pro vytvoření databáze položku, která zabezpečí po celý rok 2002 bezplatnou údržbu a aktualizaci webových stránek s databázovým programem. To nám poskytuje záruku na průběžnou finalizaci optimální podoby interaktivní databáze, ve které lze vyhledávat libovolné údaje pomocí slovních řetězců či na základě předem definovaných znaků. Po nasazení stránky do systému UPONET a určení konkrétních zplnomocněných uživatelů databáze bude také možno dokončit závěrečné zabezpečení hesly a doplnění všech zbylých údajů pro bezchybnou funkčnost.

2.3 Přínos k rozvoji VŠ

Realizace projektu umožnila vytvoření jednoduché a lehce přístupného prostředku k efektivnější organizaci speciálně pedagogických praxí studentů, které jsou nedílnou součástí všech akreditovaných studijních programů se speciální pedagogikou a logopedií na Pedagogické fakultě Univerzity palackého v Olomouci, a které probíhají ve všech ročnících jak v prezenční, tak v kombinované formě studia. Uskutečnění projektu reagovalo na aktuální požadavky pedagogické praxe a napomohlo vytvoření technických podmínek pro reciproční výměnu informací a údajů mezi jednotlivými výchovně-vzdělávacími institucemi a klinickými pracovišti, včetně jednotlivých kateder podílejících se na organizaci těchto praxí (jedná se o komunikaci na mezifakultní úrovni). Rozložení finanční prostředků navíc umožňuje zdokonalení celé databáze a průběžné vkládání a ověřování funkčnosti během celého roku 2002. Projekt respektoval záměry, které jsou zdůrazněny v aktuálně platných a závazných dokumentech MŠMT České republiky a potřeby regionálního školství. Využili jsme moderní informační technologie, která umožní zpřístupnění dat i uživatelům mimo univerzitní úroveň, čímž respektujeme požadavek na propojení vysokoškolského systému pedagogických praxí s požadavky výchovně-vzdělávacích institucí a klinických zařízení.

2.4. Prezentace výsledků a návaznosti

Výsledky vyplývající z realizace projektu bude možno ověřit na uvedených webových stránkách (po splnění a dokončení všech stanovených podmínek), po připojení k serveru UPONET pak na webových stránkách Univerzity Palackého. Pro ilustraci uvádíme v Příloze č.1 této závěrečné zprávy ukázky grafického zpracování a struktury sledovaných dat. Zkušenosti se správou databáze hodláme prezentovat na nejbližší vědecké mezinárodní konferenci DIDMATECH, která bude uskutečněna na Univerzitě Palackého v červnu tohoto roku.

V průběhu celého roku 2002 bude pokračovat optimalizace databáze (nyní bezplatně) a vkládání dat, včetně zpřístupnění vkládání specifických údajů o hodnocení studenta samotnými zařízeními. Na tento řešený projekt lze samozřejmě navázat řešením rozvíjejících projektů, které by umožnily další modernizaci či zdokonalení grafické stránky databáze. Příkladem modernizace by bylo rozšíření stávajících pevných dat o položky, které by umožnily sledovat celý průběh pedagogických či klinických praxí studenta od střední školy v závislosti na jeho celkovém studijním profilu, na který navazuje profilace profesní.

3. Hospodaření s přidělenými prostředky

Finanční prostředky ve výši 112 tisíc Kč přidělené pro úspěšnou realizaci projektu byly zcela vyčerpány v řádném termínu v souladu s původně stanovenými položkami.

Podrobné výpisy, týkající se finančního čerpání, jsou k dispozici na ekonomickém oddělení Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

4. Závěr

Závěrem lze konstatovat, že byly splněny původně vytýčené cíle a záměry schváleného projektu, v souladu se všemi podmínkami, stanovenými při vyhlašování výběrového řízení.

Zpracovala:

Mgr. Kateřina Vitásková, Ph.D.

Na předchozí stránku

Nahoru