Členové katedry >> PhDr. Marie Renotiérová, Ph.D.   English version

PhDr. Marie Renotiérová, Ph.D.

konzultace čas
St 11:15 - 12:00
Pátek individuálně dohodou

funkce: odborná asistentka
tel: 585 635 304
e-mail: renotier@pdfnw.upol.cz
Číslo dveří: 234a

Vědecko-výzkumné zaměření:

Teoretické základy speciální pedagogiky. Problematika socializace, resocializace, integrace postižených jedinců. Historie péče o postižené, předškolní výchova postižených dětí, využití alternativních terapeutických metod. Základní problematika somatopedie. Somatopedie předškolního věku. Využití speciálních psychomotorických rehabilitačních metod ve speciální pedagogice. Jógové techniky a jejich možnosti využití u dětí se speciálními potřebami v předškolním věku. V zahraničí působila na Kinderschule für Kőrperbehinderte Kindern, Magdeburg

Publikační činnost

  1. HRONOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze somatopedie I. Olomouc: UP, 1988.
  2. HRONOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze somatopedie II. Olomouc: UP, 1989.
  3. HRONOVÁ, M. Úvod do somatopedie. Olomouc: UP, 1990.
  4. HRONOVÁ, M.: Úvod do somatopedie. Učební text VŠ. Olomouc, UP, 1992. Reedice.
  5. HRONOVÁ, M. Významné osobnosti v historii somatopedie I. Olomouc: UP, 1994.
  6. HRONOVÁ, M. Jan Chlup – Moravský Jedlička. Učitelské noviny, r. 102, 1999, č. 37, str. 24-25.
  7. HRONOVÁ,M.: K problematice socializačního proces tělesně postižených dětí v předškolním věku. In: Sborník SPP 5, Praha, 1988, s. 105-112
  8. HRONOVÁ, M.: Volba povolání tělesně postižených . In: Hronová,M.. a kol.: Somatopedie .Vybrané kapitoly ze somatopedie II, Olomouc, UP, 1989, s. 118-138. Učební text VŠ.
  9. HRONOVÁ,M.: Pracovní uplatnění tělesně postižených. In: Sborník SPP 7, Praha, SPN 1990, s. 81-94
  10. HRONOVÁ, M. Školní úspěšnost tělesně postižených dětí v 1.-4. ročníku ZŠ v souvislosti s typem předškolní výchovy. In: Sborník SPP 7, Praha, SPN, 1990, s. 71-80
  11. HRONOVÁ, M.: Souvislost typu předškolní výchovy s prospěchem tělesně postižených dětí na základní škole. In: čas. Speciální pedagogika, 1993,94, č.1, s.11-18
  12. HRONOVÁ,M.: K problematice výchovy předškolních dětí. In: K aktuálním otázkám speciální pedagogiky, AUPO, Olomouc, 1976
  13. HRONOVÁ, M.: Pohybová výchova dětí s dětskou mozkovou obrnou. In: čas. Zdravotnická pracovnice, r.12,1985, č.7,s.717-719
  14. HRONOVÁ, M.: Přehled vývoje péče o tělesně postiženou mládež v našich zemích do r. 1945. In: Speciální pedagogika 4. AUPO, Praha, SPN, 1986, s. 95-112
  15. HRONOVÁ,M.: Netradiční psychomotorická výchova dětí s lehkou mozkovou dysfunkcí. In: Speciální pedagogika , AUPO, Praha, SPN 1988, s.79-104
  16. HRONOVÁ, M.: K problematice socializačního procesu tělesně postižených dětí v předškolním věku. In: Speciální pedagogika 5, AUPO, Praha, SPN 1988, s. 105-112
  17. HRONOVÁ, M.: Nástin vývoje péče o tělesně postiženou mládež. In: Hronová, M.: a kol.: Somatopedie. Vybrané kapitoly ze somatopedie I. Olomouc, 1988
  18. HRONOVÁ, M.: Podíl Svazu invalidů a společenských organizací na péči o tělesně postižené, nemocné a zdravotně oslabené. In: Hronová,M.a kol.: Somatopedie. Vybrané kapitoly ze somatopedie. Olomouc, UP, 1988, s. 86-94
  19. HRONOVÁ,M.: Problematika dětí a mládeže s lehkou mozkovou dysfunkcí. In: Hronová,M. a kol.: Somatopedie. Vybrané kapitoly ze somatopedie II. Olomouc, UP, 1989, s.118-138
  20. HRONOVA,M., POSPÍŠILOVÁ,M.: Školní zralost a školní úspěšnost tělesně postižených dětí na 1. stupni ZŠ v souvislosti s typem předškolní výchovy. In: Speciální pedagogika 6, Praha, SPN, 1989, s. 115-124
  21. HRONOVÁ,M., JONÁŠKOVÁ,V.: Pedagogická praxe ve studiu učitelství pro ŠMVZP. Učební text VŠ.Olomouc, UP, 1990
  22. HRONOVÁ,M.: Školní úspěšnost tělesně postižených dětí v 1.-4. ročníku ZŠ v souvislosti s typem předškolní výchovy. In: Sborník SPP 7, Praha, SPN 1990, s. 71-80
  23. HRONOVÁ,M.: Pracovní uplatnění tělesně postižených. In: Sborník SPP 7, Praha, SPN, 1990, s. 81-94
  24. HRONOVÁ,M.: Problematika dětí s epilepsií na základní škole běžného typu. In: Učitelské noviny, r. 1993, č. 36, s. 27
  25. HRONOVÁ, M.: Organizátor komplexní rehabilitační péče o tělesně postižené. In: čas. Elán, r. 38, 1987, č. 4, s.3
  26. HRONOVÁ,M.: Ein Blick über Grenzen: 80 Jahrestag der Grundung einer Anstallt für Körperbehinderte. In: čas. Heilpedagogik, Wien, 1993, č.5, s.146-149
  27. HRONOVÁ, M.: Vzpomínka na učitele tělesně postižených dětí. In: čas. Elán, r. 38, 1987, č.5, s.5
  28. HRONOVÁ, M.: Pomozme nejmenším. In: čas. Sestra, r.1,1991,č.2, s. 14-15
  29. HRONOVÁ,M.: 80 let Jedličkova ústavu pro tělesně postiženou mládež v Praze. In: Vozíčkář plus, r. 2, 1993, č.1, s.34-38
  30. HRONOVÁ,M.: 80. výročí Jedličkova ústavu v Praze. In: čas. Efeta – otvor sa, r. 1994, č.1
  31. HRONOVÁ,M.: Čím žil a trpěl profesor Jedlička. In: čas. Sestra, r. 1995, s. 26-27
  32. HRONOVÁ,M.: Augustin Bartoš – učitel tělesně postižených dětí. In: Noviny Můžeš, 1998, č.2, r.VI, s.6
  33. HRONOVÁ, M.: Učitel tělesně postižených dětí Augustin Bartoš. In: Učitelské noviny, 1998, č. 20, s.17
  34. HRONOVÁ,M.: Jan Chlup – zakladatel komplexní rehabilitační péče o tělesně postižené na Moravě. In: Speciální pedagogika 8, s. 7-15, Olomouc, UP, 1998
  35. HRONOVÁ, M.: Vybraná hesla. In: Edelsberger,L. a kol.: Defektologický slovník. Praha, H+H, 2000
  36. RENOTIÉROVÁ, M.: Na pomoc integraci postižených žáků. In: Horizont, č.11, r.8, 2000
  37. RENOTIÉROVÁ, M.: 80. výročí založení Masarykova ústavu pro děti zmrzačené a rachitické v Plzni. In: čas. Speciální pedagogika, r. 2001, č.5, s.320-322
  38. RENOTIÉROVÁ, M.“ František Bakule. In: Podlahová, L. aj.: 1+100 osobností pedagogiky a školství v českých zemích. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0313-7
  39. RENOTIÉROVÁ, M.: Studenti s poruchou mobility. In: Služby Centra pomoci handicapovaným na UP. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244
  40. RENOTIÉROVÁ, M. Vzpomínka k 80. výročí založení "Masarykova ústavu pro děti zmrzačené a rachitické" v Plzni. In: Speciální pedagogika, r. 2001, č.5, str. 320-322.
  41. RENOTIÉROVÁ, M. Integrace handicapovaných dětí do podmínek školy. (Projekt Detailní návrh ověření systému kariérového růstu učitelů KARPO). Olomouc: UP, 2001.
  42. RENOTIÉROVÁ, M. Pohybově postižení jako riziková skupina v rámci drogové prevence. In: Sborník z 3. konference o prevenci "Hodnocení aktivit realizovaných v rámci minimálního preventivního programu". Vsetín: 2001. ISBN 80-238-9305-X
  43. RENOTIÉROVÁ, M. Poradenské služby u dětí s poruchou hybnosti. Zkušenosti z regionu Šumperk. In: Sborník z 2. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-244-0389-7
  44. RENOTIÉROVÁ, M. Somatopedie. In: In: Krejčířová, O. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 1. vyd. Praha: Eteria, 2002. ISBN 80-238-8729-7
  45. RENOTIÉROVÁ, M.: Somatopedické minimum. Učební text, Olomouc: UP, 2002. 1. vydání. ISBN 80-244-0532-6
  46. RENOTIÉROVÁ, M.: Somatopedické minimum. Učební text, Olomouc: UP, 2003. 2. vydání. ISBN 80-244-0532-6
  47. RENOTIÉROVÁ, M.: Metodické přístupy k drogové prevenci u tělesně postižených. In: 3. Mezinárodní konference K problematice osob se specifickými potřebami. Sborník. Olomouc: UP, 2003, s.141-148. ISBN 80-244-0547-4.
  48. RENOTIÉROVÁ, M.: Některé pedagogicko etické aspekty integrace žáků se zdravotním a sociálním znevýhodněním do škol běžného typu. In: Sborník 1. Konference K problematice integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do mateřských, základních a středních škol a školských zařízení. Olomouc: UP, 2003, s.115-118. ISBN 80-244-0725-6
  49. RENOTIÉROVÁ, M.: Výročí založení Jedličkova ústavu v Praze. In: Vychovávateľ, r. 2003, č.9, 5/XLVIII, s.31-32.
  50. RENOTIÉROVÁ, M.: Pohybové postižení jako společný znak osob tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených. In: Karásková, V. aj. Cvičíme a hrajeme si. Ostrava: Montanex, 2004, 89 s. ISBN 80-7225-113-9.
  51. RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. aj.: Speciální pedagogika. Učebnice, 1. vydání. Olomouc: UP, 2003, 290 s. ISBN 80-244-0646-2.
  52. RENOTIÉROVÁ,M., LUDÍKOVÁ,L. et al.: Speciální pedagogika. 2. vydání, doplněné a aktualizované. Olomouc, UP, 2004. 313 stran. ISBN 80-244-0873-2
  53. RENOTIÉROVÁ,M., LUDÍKOVÁ,L.et all: Speciální pedagogika. 3. vydání. Olomouc, UP, 2005.ISBN 80-244-1073-7, 313 stran.
  54. RENOTIÉROVÁ, M.: Speciální pedagogika – teoretická východiska.In: Renotiérová,M., Ludíková,L. et all: Speciální pedagogika. 1.,2. a 3. vydání. Olomouc, UP, 2003,2004,2005
  55. RENOTIÉROVÁ,M.: Speciální pedagogika osob s postižením hybnosti. In: Renotiérová,M., Ludíková,L. et all: Speciální pedagogika. 1.,2. a 3. vydání. Olomouc, UP,2003,204,2005
  56. RENOTIÉROVÁ, M.: Pohybové postižení jako společný znak osob tělesně postižených, nemocných a zdravotně oslabených. In: Karásková,V. a kol.: Cvičíme a hrajeme si. Ostrava-Mariánské Hory, Montanex, 2004, s.10-16. ISBN 80-7225-113-9
  57. RENOTIÉROVÁ,M.: 90 let ucelené rehabilitace tělesně postižených. In: IV. Mezinárodní konference K problematice osob se specifickými potřebami, s. 423-425. Olomouc, UP, 2004. ISBN 80-244-0770-1
  58. RENOTIÉROVÁ, M.: Terapeutický význam některých psychomotorických aktivit. In: Sborník V. mezinárodní konference K problematice osob se specifickým potřebami. Olomouc, UP, 2005, s. 114-118. ISBN 80-244-0983-6
  59. RENOTIÉROVÁ,M., BENDOVÁ,P.: Somatopedie pro učitelství předškolního věku I. Text k distančnímu vzdělávání, Olomouc, UP, 2005, 47 stran. ISBN 80-244-1018-4
  60. RENOTIÉROVÁ,M., BENDOVÁ,P.: Somatopedie pro výchovné pracovníky. Text k distančnímu vzdělávání. Olomouc, UP, 2005, 56 stran
  61. RENOTIÉROVÁ, M.: Základy speciální pedagogiky I. Text k distančnímu vzdělávání. Olomouc, UP, 2005, 35 stran. ISBN 80-244-1083-4
  62. RENOTIÉROVÁ,M.: Základy speciální pedagogiky II. Text k distančnímu vzdělávání. Olomouc, UP, 2005, 35 stran. ISBN 80-244-1099-0
  63. RENOTIÉROVÁ, M.: Životní standard jedinců s muskulární dystrofií.In: Sborník V. Mezinárodní konference K problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc, UP, 2006
  64. RENOTIÉROVÁ, M.: Pracovní uplatnění tělesně postižených.In: Sborník V. Mezinárodní konference K problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc, UP, 2006
  65. RENOTIÉROVÁ, M.: Somatopedie – andragogika. Text k distančnímu studiu. Olomouc, UP, 2006, 38 stran. ISBN 80-244-1203-9

Grantová činnost:

  1. Osobnost žáka a jeho plánovité rozvíjení v práci školy. r. 1987 – spoluřešitel
  2. Biologické a medicínské aspekty výchovy a vzdělávání žáků vyžadující zvláštní péči. r. 1990 – spoluřešitel
  3. Vytvoření databáze zaměstnavatelů handicapovaných sloužící k poradenství v jejich profesní přípravě a pracovním začleňování. r. 1994 – spoluřešitel
  4. Zřízení a rozvoj Centra pomoci handicapovaným r. 1996 – spoluřešitel
  5. Integrace zdravotně postižených dětí v MŠ a základní problematika postižených dětí v předškolním věku. r. 2001 – spoluřešitel
  6. Detailní návrh a ověření systému kariérového růstu učitelů KARPO 2001. r. 2001 – spoluřešitel
  7. Vypracování minimálních standardů prevence drogových závislostí a vytvoření systému akreditací a licencí v oblasti protidrogové prevence. r. 2001 – řešitel
  8. Projekt „Inovace učitelství pro mateřské školy“. Předkladatel: kat. pedagogiky s celoškolskou působností, PdF UP, Olomouc 2002. Spoluřešitelka.
  9. „Integrace zdravotně postižených dětí v mateřské a základní škole“. Projekt MŠMT, v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ve školství. Předkladatel: PPP, Šumperk, 1998,1999,2000,2001,2002,2003,2004. Spoluřešitelka.
  10. „Integrace zdravotně postižených studentů na střední škole“. Projekt MŠMT, v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků ve školství. Předkladatel: PPP, Šumperk, 2003,2004. Spoluřešitelka.

žitečné odkazy:

Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Copyright: Katedra speciální pedagogiky
Adresa: Žižkovo nám.5, 771 40 Olomouc, tel.: (+420) 585 635 301-36 fax.: (+420) 585 231 400,
e-mail: muller@pdfnw.upol.cz