Členové katedry >> doc. PhDr. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.  English version

fotografia: doc. PhDr. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

doc. PhDr. PaedDr. Miloň Potměšil, Ph.D.

konzultace čas
středa 12:15 - 13:00
čtvrtek 12:15 – 14:00
dále dle dohody elektronickou poštou

funkce: docent
tel: 585 635 334
e-mail: mpotmesil@atlas.cz

Vědecko-výzkumné zaměření:

Surdopedie a výchova vzdělávání dětí a osob s vadami sluchu a kombinovaným postižením.
Problematika časné výchovné péče a specifických výchovných přístupů. Výstavba komunikačního systému u dětí a klientů s těžkými kombinovanými vadami. Znakový jazyk, metodika jeho výuky, tvorba slovníků všeobecných i pro jednotlivé vyučovací předměty na základní škole. Je členem Evropské pracovní skupiny pro komunikaci dětí s kombinovaným postižením.

Publikační činnost

ČLÁNKY V TUZEMSKÉM ODBORNÉM RECENZOVANÉM TISKU (17)

  1. POTMĚŠIL, M. Logopedická péče a komunikace. Speciální pedagogika,2,1991/923-36,
  2. POTMĚŠIL,M. K poslání poradenských center. Speciální pedagogika, 1,1992/93,1,s.40-45
  3. POTMĚŠIL,M. Dramatická výchova také pro rodiče? Speciální pedagogika,5,1994/95,1, s.21-27
  4. POTMĚŠIL, M. Cíle výchovy neslyšících dětí. Speciální pedagogika, 8, 1998, 3, s. 10-15,
  5. LAŠEK, J., POTMĚŠIL, M. Sociální klima ve třídách sluchově postižených žáků. Speciální pedagogika, 9, 1999, 5, s. 20-32
  6. POTMĚŠIL, M. Několik úvah o vzdělávání sluchově postižených. Speciální pedagogika, 9, 1999, 2, s. 12-16
  7. POTMĚŠIL, M. Některé příčiny a důsledky nesprávné výchovy sluchově postižených dětí. Speciální pedagogika, 9, 1999, 5, s. 8-15
  8. Kalendová,P., POTMĚŠIL, M. K pedagogickému diagnostikování a hodnocení hluchoslepých klientů. Speciální pedagogika, 10, 2000, 1, s. 6-14,
  9. Hronová,A., POTMĚŠIL, M. Pohledy na způsoby komunikace ve vzdělávání sluchově postižených. Speciální pedagogika, 2, 2001, s. 76 - 90
  10. POTMĚŠIL, M. O zmatení jazyků a hledání řádu. Speciální pedagogika, 4, 2001, s. 252 - 258
  11. POTMĚŠIL, M. Komparativní studie o možnostech vzdělávání postižených žáků v Itálii a Finsku. Speciální pedagogika,1, 2002, s.64 - 69
  12. KNÁPEK,M., POTMĚŠIL, M. Možnost popisu komunikačního chování u dětí s narušeným vývojem komunikačního systému. Speciální pedagogika, 2, 2002, s.102 – 112
  13. POTMĚŠIL, M. Komparativní studie o možnostech vzdělávání postižených žáků v některých zemích Evropy (Rakousko, Španělsko, Belgie). Speciální pedagogika,4, 2002, s.299 – 308 ISSN 1213-7758
  14. POTMĚŠIL, M. Kvalita života dětí s vícečetným postižením a kochleární implantát. Speciální pedagogika, 2, 2003, s. 125 – 131. ISSN 1211-2720
  15. POTMESIL,M. Kombinované postižení a kochleární implantát. E pedagogium, 1, 2004, s. 84 − 94. ISSN 1213-7758
  16. POTMĚŠIL,M. Formativní proces u dětí se sluchovým postižením. PdF UP Olomouc,E pedagogium, 3, 2005, s. 38 − 44. ISSN 1213-7499
  17. POTMĚŠIL, M. Komunikační preference některých dětských a dospívajících uživatelů kochleárních implantátů. PdF UP Olomouc, E pedagogium, 1, 2004, s. 95 − 104. ISSN 1213-7758

TUZEMSKÉ SBORNÍKY (3)

  1. POTMĚŠIL, M. Národní výzkum úrovně vzdělávání neslyšících. In.: Česká logopedie. Praha : Makropulos, 1998. s. 37-41. ISBN 80-86003-21-3
  2. KALENDOVÁ, P., POTMĚŠIL, M. K otázkám produktivního vyučování v České republice. In. Sborník Konference o vzdělávání na SZdŠ ČR, Plzeň 2001,
  3. POTMĚŠIL, M. Quo vadis komunikace v surodpedii? In. Sborník ze IV. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami, konané ve dnech 18. – 19. března 2003. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. 2003

ZAHRANIČNÍ SBORNÍKY (6)

  1. KALENDOVÁ, P., POTMĚŠIL, M. Der Behinderte studenten, das produktive lernen und die vorberaitung auf die konkurenykahigkeit bei der arbeitssuche. 11th INEPS Congress, Berlin 1999
  2. POTMĚŠIL, M. Totální komunikace v podmínkách školní integrace. Bratislava : Metodicko-Pedagogické centrum města Bratislavy, 2003. 108s. ISBN 80-7164-371-8
  3. POTMESIL,M. Patient or client? Bulletin GENEDEAF No.1, 2003-09-22
  4. POTMESIL,M. A Way to Describe Communicative Behavior of the Children with Impaired Development of Communication System, Its Practical Usage. Bulletin GENEDEAF No. 2 2003.
  5. POTMESIL,M. The quality of life and the cochlear implant. Bulletin GENEDEAF No.5, 5 2005.
  6. POTMESIL,M. Patient or client? Bulletin GENEDEAF No. 5, 5 2005.

ČLÁNKY V TUZEMSKÉM TISKU (5)

  1. POTMĚŠIL, M. Bilingvální výchova také v našich školách. Gong, Praha, 9,1994,
  2. POTMĚŠIL, M. Produktivní vyučování. Učitelské noviny. 102, 1999, 17, s. 20,
  3. POTMĚŠIL, M. Výchova sluchově postižených dětí. Část I. Čeština doma i ve světě. 1. 1999, FFUK, s. 45 – 48,
  4. POTMĚŠIL, M. Výchova sluchově postižených dětí. Část II. Čeština doma i ve světě. 2. 1999, FFUK, s. 100 - 102,
  5. POTMĚŠIL, M. Výchova sluchově postižených dětí. Část III. Čeština doma i ve světě. 3. 1999, FFUK, s. 45 – 48,

MONOGRAFIE A UČEBNICE (19)

  1. POTMĚŠIL, M. a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A – N. Praha: Fortuna, 2002. 494 s. ISBN 80-7168-800-2
  2. POTMĚŠIL, M. a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka O – Z. Praha. Fortuna 2004. 560 s. ISBN 80-7168-917-3
  3. POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: Vydavatelství UP v Olomouci, 2003. 217 s. ISBN 80–244-0766-3
  4. POTMĚŠIL, M. Prstová abeceda. Praha: FRPSP Praha, 1992. 56 s.
  5. POTMĚŠIL, M. a kol. Znakový jazyk - základní kurs, pracovní sešit + videokazeta, Praha: FRPSP Praha, 1992.
  6. POTMĚŠIL, M. a kol. Sexuální zneužití! Co je to ? Praha: FRPSP Praha, 1993, překlad a úprava verze z Holandska,
  7. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 2000. 70s. ISBN 80-7168-744-8
  8. POTMESIL,M., DAELMAN, M, NAFSTAD, A, SOURIAU, J. et al. Bacis principles for sustaining interactions with congenital deafblind children. Trampoline, banana and bubbles. Deafblind international. Paris : CENEFEI, 2000. (VHS)
  9. POTMĚŠIL, M. a kol. Slovník znakového jazyka pro obor zpracování dřeva. Hradec Králové: PC Hradec Králové 2002 (CD ROM)
  10. EVANS, L. Total communication structure and strategy. GU Press, WSH. USA, Hradec Králové: Pedagogické centrum Hradec Králové 2001(spoluúčast na překladu)
  11. POTMĚŠIL, M. (ed.) Reader to hearing impairement and deaf studies. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0904-6
  12. POTMĚŠIL, M. Projektování v surdopedii. Olomouc:Vydavatelství UP v Olomouci, 2007. ISBN 164 s. 978-80-244-1726-4
  13. POTMĚŠIL, M. Sluchové postižení a sebereflexe. Praha: Karolinum nakladatelství UK v Praze, 2007. 194 s. ISBN 978-80-246-1300-0

GRANTOVÁ ČINNOST

  1. Komunikace neslyšících. Český znakový jazyk RS 26/2/94 1994 hlavní řešitel
  2. Komunikace neslyšících. Český znakový jazyk RS 96 R 185 1996 hlavní řešitel
  3. Koncepce vzdělávacích programů pro neslyšící RS 95 R 2013 1995 hlavní řešitel
  4. Koncepce vzdělávacích programů pro neslyšící RS 95 R 2013 1996 hlavní řešitel
  5. Národní výzkum úrovně vzdělávání neslyšících RS 97 – 126 1998 hlavní řešitel
  6. Komunikace neslyšících. Český znakový jazyk RS 97 017 1998 hlavní řešitel
  7. Národní výzkum úrovně vzdělávání neslyšících II. RS 99004 1999 hlavní řešitel
  8. European network on „GENetic DEAFness: pathogenic mechanismus, clinical and molecular diagnosis, social impact“ (GENEDEAF) výzkumný grant EU QLRT-2001-02930 2001 - 2005 spoluřešitel
  9. Příprava vzdělávacího programu pro profesi „Učitel komunikace“ grant MŠMT pro „Transformační a rozvojový program“ 415 210 23 2003 - 2004 hlavní řešitel
  10. Mentally Ill – education – labour market. Projekt EU Grundtvig 2 Grant číslo 15410011 2002 - 2004 spoluřešitel
  11. Centrum integrovaného vzdělávání ESF – grant, projekt 2005 - 2007. hlavní řešitel
  12. Příprava doktorského studijního programu speciální pedagogiky v anglickém jazyce. RP - 2005, Internacionalizace studia. Uzavřena a předáno k dalšímu řízení. hlavní řešitel. Akreditace získána k 1.9. 2006
  13. Inkorporace klinických škol do výuky speciálních pedagogů. FRVŠ 2006 hlavní řešitel
  14. „MDVI ACTIVE Project“. Projekt EU Grundtvig 2, Grant číslo G2-P-2006-18. doba řešení 1.8.2006 do 31.7.2007. hlavní řešitel pro ČR
  15. Příprava vzdělávacího programu pro profesi „Speciální pedagogika - Raná péče“ grant MŠMT pro „Transformační a rozvojový program“ 21007302 2007 hlavní řešitel

Informace pro studenty

Individuální konzultace dle domluvy podle potřeb studentů (domluva elektronickou poštou nebo po telefonu)

Užitečné odkazy

Časopisy pro sluchově postižené

Internetové odkazy do zahraničí

Organizace sluchově postižených v České republice

ASNEP - Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel
Hábova 1571, 155 00 Praha
tel: 235 521 412

členské organizace:

Další organizace:

OBLASTNÍ ORGANIZACE ČESKÉ UNIE NESLYŠÍCÍCH V ČR:

Další adresy

Firmy, prodejny, servisy kompenzačních a technických pomůcek:

Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Copyright: Katedra speciální pedagogiky
Adresa: Žižkovo nám.5, 771 40 Olomouc, tel.: (+420) 585 635 301-36 fax.: (+420) 585 231 400,
e-mail: muller@pdfnw.upol.cz