Závěrečná zpráva o řešení rozvojového projektu "Podpora rozvoje učitelských vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit"

Název projektu: Pregraduální příprava pedagogů garantujících inkluzi dětí romského etnika do 1.ročníku základní školy

číslo grantu: 41531023

1. Úvod

1.1 Charakteristika předchozího stavu

Česká republika na počátku třetího tisíciletí stojí na prahu začlenění do Evropské unie, multikulturního společenství mnoha států, národů a etnik. Přitom nemá dosud vyřešenu velmi ožehavou otázku adekvátní akceptace obyvatel příslušejících k etnické skupině Romů.

Životní styl a orientace příslušníků romského etnika svou specifičností však stále vyvolávají a oživují dlouhodobě petrifikované reminiscence. Týkají se zejména odlišných hodnotových vzorců chování, faktoru předpojatosti evokujícího generalizované negativní informace a představy a v neposlední řadě také specifického "komunikačního kódu". Tím je modifikována percepce aktuálního stavu majoritní společnosti očima Romů, vzniklý bludný kruh se takto uzavírá.

Je nezpochybnitelné, že klíčovým aspektem uvedeného problému je vzdělanostní úroveň Romů. Statistiky uvádějí, že téměř 80% Romů má nedokončené základní vzdělání. Logickým důsledkem jsou problémy v sociální sféře, nejmarkantněji se projevující vysokou nezaměstnaností Romů a jejich značným podílem na nárůstu kriminality. Vzdělání obecně bude v rodící se informační společnosti eruptivně nabývat na významu, z čehož je možné odvodit , že řešení integrace a inkluze romského etnika bude prioritně situováno na půdu škol a vzdělávacích institucí.

Vzhledem k akceptaci vědecky podložených tezí o imprintačních obdobích ve vývoji jedince je třeba otázku vzdělávání Romů řešit od základní úrovně jejich scholarizace. Stav na této linii je velmi neuspokojivý a znepokojující. Škola je Romy chápána a pojímána často jako represivní instituce. Diagnostika školní zralosti a školní připravenosti romských dětí je realizována pohledem kriterií majoritní společnosti, nereflektujícím specifika daného etnika. K těm náleží zejména úroveň jazykové výbavy romských dětí v pragmatické jazykové rovině a jejich sociální status ve většině případů nekultivovaný předchozí návštěvou mateřské školy.

Impulz ke změně konstatovaného stavu musí přijít ze strany školy, od pedagogických pracovníků. Je skutečností, že v posledních letech sporadicky a za specifických obtíží vznikají pro romské děti tzv. přípravné ročníky ,v nichž většinou spolupůsobí romští pedagogičtí asistenti. Přínos těchto tříd je nesporný, avšak limitovaný řadou faktorů. Systémové řešení je třeba hledat v obecné změně postojů a přístupů pedagogických pracovníků, učitelů, a to zejména v prvopočátcích výchovně vzdělávacího procesu. Požadovaná a žádoucí změna spočívá a priori v modifikaci myšlení odpovědných pracovníků. Paternalistický postoj učitelů je nezbytné prioritně ovlivňovat tokem fundovaných souborů poznatků o specifikách romského etnika ve všech jeho sférách, počínaje poznáváním historie Romů, jejich kultury v nejširším slova smyslu, jazyka, sociálních vazeb apod. Přes akceptaci kontinuálního celoživotního vzdělávání všech pedagogů důraz je třeba v této oblasti klást na pregraduální přípravu učitelů na pedagogických fakultách zohledněním klasického: ad fontes.

1.2 Cíle a záměry projektu

Projekt vychází z Programového prohlášení vlády České republiky ze srpna 1998, dále z Koncepce vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy v ČR (MŠMT ČR Praha, květen 1999), z tezí "Bílé knihy" reflektujících strukturování učitelského vzdělávání v duchu Boloňské deklarace, z materiálů k projednávané novele školského zákona. Uvedené zdroje byly akceptovány optikou prezentace rovnosti podmínek v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání romského etnika od iniciální úrovně jeho scholarizace.

Romské etnikum je svébytným společenstvím s bohatě strukturovanou kulturou, specifickým životním stylem, mentalitou a hodnotovým systémem. Tato realita je fakticky i metodicky nedostatečně reflektována majoritní populací. Takové nepřijetí, někdy až represivně orientované asimilační trendy mají specificky negativní dopad v pedagogické veřejnosti. A právě pedagogičtí pracovníci, učitelé by měli být rozhodujícím faktorem změny úhlu pohledu a následných aktivit. Základní metou projektu byla příprava výukového a metodického materiálu pro inovaci především pregraduální přípravy učitelů na pedagogických fakultách, kteří by byli schopni od počátků svého pedagogického působení příznivě ovlivňovat výchovně vzdělávací proces dětí romského etnika.

Připravený studijní materiál může od školního roku 2002/2003 přispět k profilaci přípravy

1.3 Řešitelský kolektiv

Řešitelský kolektiv reprezentovaly pracovnice katedry speciální pedagogiky PdF UP Olomouc, a to:

doc. PaedDr. Alžběta Peutelschmiedová,Ph.D.

Mgr. Petra Dufková

2. Výsledky řešení

2.1 Charakteristika vykonané práce

Prioritním úkolem bylo získávání co nejširšího spektra fundovaných poznatků o romském etniku, co se týče jeho historie, kultury, sociálních aspektů a specifik, mentality, priorit rodinné výchovy, komunikace, aktuálního stavu v ČR. K odbornému studiu byla zakoupena adekvátní literatura. Prostudované publikace a informační materiál byly porovnávány s informacemi vytěženými z přímých kontaktů s příslušníky romského etnika. Uvedené publikace rovněž nyní tvoří základ knihovnického fondu na katedře určeného k dalšímu studiu, a to i pro zájemce z řad odborníků a studentů.

Excerpované informace měly usnadnit diferencovaný přístup k dětem romského etnika, který posléze nalezl svůj odraz ve zpracovaném metodickém materiálu. Modifikovaný pohled na děti romského etnika neměl v žádném případě inklinovat k nivelizaci požadavků na jejich školní připravenost. Smyslem bylo respektování vývojových specifik jinakosti romských dětí v rámci multikulturního společenství. Cílem nebyla změna kriterií, ale realisticky modifikovaný úhel pohledu na základě hlubšího poznání reality.

Byla navázána řada cenných kontaktů. Na základě písemné dohody řešitelky projektu navštívily Muzeum romské kultury v Brně. Telefonicky a písemně byl navázán kontakt s PhDr.J.Balvínem, CSc, který stojí v čele Hnutí R. Spolupráce tímto směrem neprobíhala optimálně. Hnutí R přes opakovanou písemnou žádost nezaslalo požadovanou literaturu, rovněž nerealizovalo přislíbené pozvání na konferenci pořádanou počátkem listopadu 2001 v Hradci Králové.

Velmi přínosné byly konzultace s romskou asistentkou paní Editou Demeterovou působící na ZvŠ v Olomouci - Řepčíně. Zde navázaný kontakt má velmi optimistické perspektivy s možností širšího zapojení posluchačů katedry speciální pedagogiky.

Profesní spolupráce byla navázána s dr. Pavlou Nachtmannovou, romskou koordinátorkou Okresního úřadu v Olomouci a s Mgr. Utíkalovou z odboru školství tamtéž.

Z dalších aktivit lze uvést kupříkladu účast na Projektu romského vzdělávání pořádaného katedrou sociologie a andragogiky FF UP v Olomouci (seminární cyklus Otázky soužití v pluralitní a multikulturní společnosti), exploatace poznatků z činnosti neziskové organizace Step by Step (program Reintegrace romských žáků - Open Society Institut New York) atd

2.2 Konkrétní výstupy

Konkrétním výstupem projektu byla elaborace výukového a metodického studijního textu pro pregraduální přípravu pedagogů garantujících inkluzi dětí romského etnika do 1.ročníku základní školy.

Materiál ve formě vysokoškolského učebního textu je tématicky rozdělen do dvou částí.

2.3 Přínos k rozvoji VŠ

Finálním produktem uváděného projektu bude vydání vysokoškolského učebního textu, který již od zahájení školního roku 2002/2003 rozšíří spektrum odborné přípravy pedagogů v jejich pregraduální fázi na konkrétní situaci základního školství v České republice, a to s přihlédnutím k nezbytnosti zásadního řešení komplexního problému adekvátní integrace a inkluze romského etnika do formující se občanské společnosti. Svým záběrem zohlední inkriminovaný studijní materiál nejen potřeby posluchačů pedagogických fakult v celé ČR, ale nemenší měrou i graduované pedagogy v praxi ve věkovém rozpětí od předškolního věku po ukončení povinné školní docházky.Perspektivně je reflektována i proponovaná vysokoškolská příprava učitelek mateřských škol v duchu latinského rčení Praeterita reformare, praesentia bene disponere (Minulé opraviti, přítomné dobře zaříditi).

Předností výstupu posuzovaného projektu je možnost jeho realizace bez mimořádných finančních nákladů a časových nároků souběžně s aplikací dlouhodobého časového horizontu a následného rozvoje, jak bude uvedeno dále.

3. Přidělená částka

Přidělená částka činila celkově 135,000.00 Kč

4. Závěr

Vzdělání má pro romskou komunitu v České republice zásadní význam. Řada celospolečenských problémů nejen v sociální oblasti souvisí u romské menšiny přímo s jejich nízkou a nedostatečnou úrovní vzdělanosti a profesionality.

Domníváme se, že uvedené výsledky projektu "Pregraduální příprava pedagogů garantujících inkluzi dětí romského etnika do 1. ročníku základní školy" přispějí k řešení jazykové kompetence dětí romského etnika a tím i k jejich vzdělání a vzdělávání s dalekosáhlým společenským dosahem.

Zpracovaly:

doc. PaedDr. Alžběta Peutelschmiedová, Ph.D.

Mgr. Petra Dufková

Na předchozí stránku

Nahoru