PhDr. Renata Mlčáková, Ph.D.
Den |
Čas |
Pondělí |
15:00 - 17:00 |
Pátek |
Dle dohody (pro studenty kombinovaného studia) |
funkce: odborná asistentka
tel: 585 635 318
e-mail: renata.mlcakova@upol.cz
Číslo dveří: 3.45b
Anotace: zimní semestr (2014/2015) | archiv
Vědecko-výzkumné zaměření:
- Logopedie, logopedická diagnostika a intervence vývojové dysfázie a jiných typů narušení komunikační schopnosti (porucha artikulace řeči, balbuties, tumultus sermonis, rinolálie, dysartrie aj.)
- Rozvoj grafomotoriky a problematika laterality.
- Vyučování počátečního čtení a psaní (u dětí s narušením komunikační schopnosti).
- Možnosti prevence, diagnostika a pedagogická intervence obtíží dyslektického, dysgrafického, dysortografického charakteru zejm. u dětí školního věku.
- Lektorská činnost.
- Speciálněpedagogické logopedické poradenství.
Publikační činnost

- MLČÁKOVÁ, R. Kazuistika chlapce se suspektní vývojovou dysfázií. In III. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami Sborník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, s. 431-436. ISBN 80-244-0547-4.
- MLČÁKOVÁ, R. Příspěvek k metodice navozování správného držení psacího náčiní. In 50 let školy pro děti s vadami řeči v Olomouci. Sborník přednášek z logopedické konference. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 2002, s. 99-112. ISBN 80-902536-3-6.
- MLČÁKOVÁ, R. Některé deficity v mluvené a psané řeči dětí s vývojovou dysfázií. In Sborník příspěvků z konference Zkušenosti v prevenčním působení na lokální úrovni. Vsetín, 2004, s. 77-79. ISBN 80-239-3977-7.
- MLČÁKOVÁ, R. Směrovost v projevech školních začátečníků.
In IV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami (2. část) Sborník. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, s. 537-543. ISBN 80-244-0770-1.
- MLČÁKOVÁ, R. Z návrhu relaxačních grafomotorických cvičení v počátečním vyučování. Speciální pedagogika, 2004, roč. 14, č. 2, s. 139-151. ISSN 1211-2720.
- MLČÁKOVÁ, R. Možnosti aplikace prvků Kožíškovy tzv. genetické metody čtení ve výuce počátečního čtení analyticko-syntetickou metodou. In VIII. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a III. dramaterapeutická konference [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007. ISBN 978-80-244-1911-4.
- MLČÁKOVÁ, R. Možnosti úpravy artikulace sibilanty „S“ u dětí s dyslálií. In IX. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a IV. dramaterapeutická konference [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-2010-3.
- MLČÁKOVÁ, R. Speciální cvičení v elementárním čtení jako součást prevence čtenářských obtíží. In Sborník příspěvků z mezinárodní konference Prevence sociálně patologických jevů v obecném pojetí. Vsetín, 2008. [V tisku]
- MLČÁKOVÁ, R. Vybrané speciální schopnosti účastné při rozvoji čtení a psaní. In X. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými
potřebami a V. mezinárodní dramaterapeutická konference [CD-ROM]. Olomouc:
Univerzita Palackého, 2009. ISBN 978-80-244-2492-7.
- MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika a počáteční psaní. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009, 224 s. ISBN 978-80-247-2630-4.
- MLČÁKOVÁ, R. Logopedická kazuistika. In: E-Pedagogium [online]. 2010, 2. mimořádné číslo [cit. 2011-10-24], s.252-259. ISSN 1213-7499. Dostupné z: http://www.pdf.upol.cz/rychle-odkazy/casopis-e-pedagogium/#c20301.
- MLČÁKOVÁ, R. Piktogramy. In: KREJČÍŘOVÁ, O. a kol. Alternativní a augmentativní komunikace v praxi pracovníků sociálních služeb. Vsetín: Vzdělávací a komunitní centrum Integra, 2011, s. 95-121. ISBN 978-80-260-0059-4.
- MLČÁKOVÁ, R. Osoby s narušením komunikační schopnosti. In MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, 2011, s. 409-497. ISBN 978-80-7367-859-3.
- MLČÁKOVÁ, R. Longitudinální sledování rozvoje komunikační schopnosti u dívky s vývojovou dysfázií. In XII. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a VII. dramaterapeutická konference. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. ISBN 978-80-244-2966-3.
- MLČÁKOVÁ, R. Reading Comprehension of Pupils with Developmental Dysphasia. In STANKOWSKI, A., KURZEI, A. Nowe tendencje w pedagogice specjalnej – wykladnia teoretyczna i empiryczna“. Katowice: Universytet Slaski, Wydawnictwo Gnome, 2012, s. 169-172. ISBN 978-83-63268-14-5.
- MLČÁKOVÁ, R. Foneticko-fonologická jazyková rovina. In VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 12-18. ISBN 978-80-244-3056-0.
- MLČÁKOVÁ, R. Morfologicko-syntaktická jazyková rovina. In VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 19-26. ISBN 978-80-244-3056-0.
- MLČÁKOVÁ, R. Grafomotorika. In VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 61-66. ISBN 978-80-244-3056-0.
- MLČÁKOVÁ, R. Směrovost. In VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 87-89. ISBN 978-80-244-3056-0.
- MLČÁKOVÁ, R. Sluchové vnímání. In VRBOVÁ, R. a kol. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb část II. Diagnostické domény pro žáky s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 90-97. ISBN 978-80-244-3056-0.
- MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K., ŘÍHOVÁ, A. The Impact of the Symptoms of Specific Language Impairment on Contemporary Education and Counseling – the Necessity of Speech and Language Therapy Approach at Schools. 3rd International Conference on New Horizons in Education. INTE 2012. [online]. Procedia – Social and Behavioral Sciences. [cit. 16.2.2013]. Volume 55, 2012, pg. 925-934. ISSN 1877-0428. Dostupné z: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S187704281204044X
- MLČÁKOVÁ, R. Errors in Communication with Persons with Speech and language Difficulties from Their Point of View. [online]. Journal of Speech and Language pathology. University of Zielona Gora, Faculty of Education, Sociology and Health Science. [cit. 27.1.2013]. Volume 2, Issue 2, July-December 2012, pg. 121-127. ISSN 2084-2996. Dostupné z: http://www.jslp.uz.zgora.pl/files/jslp_2-2-_121-127.pdf
- MLČÁKOVÁ, R. The Language Difficulties of a Girl with Developmental Dysphasia as a Disadvantage in her Education. In Education in the Modern European Environment. EMEE 2012. Zagreb: Učitelski fakultet sveučilišta, 2012. (sborník v přípravě)
- MLČÁKOVÁ, R. The Effect of Playing a Musical Instrument on the Ability of Auditory Analysis and Synthesis in Preschool Children. In Zbližanie swiatów osob (nie-) pelnosprawnych. Ružomberok: Verbum, 2013, s. 245-254. ISBN 978-80-561-0054-7.
- MLČÁKOVÁ, R. Komunikace se žákem s narušenou komunikační schopností. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 30-38. ISBN 978-80-244-3312-7.
- MLČÁKOVÁ, R. Specifika práce u žáků s narušenou komunikační schopností při výuce grafomotoriky a psaní. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 68-77. ISBN 978-80-244-3312-7.
- MLČÁKOVÁ, R. Specifika práce u žáků s narušenou komunikační schopností v hudební výchově, ve výtvarné výchově, v pracovních činnostech, v tělesné výchově. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 92-95. ISBN 978-80-244-3312-7.
- MLČÁKOVÁ, R. Práce s intaktními žáky. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 112-116. ISBN 978-80-244-3312-7.
- MLČÁKOVÁ, R. Kontakty na SPC, občanská sdružení a ostatní odkazy. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 122-126. ISBN 978-80-244-3312-7.
- MLČÁKOVÁ, R. Komunikace asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012, s. 27-35. ISBN 978-80-244-3381-3.
- MLČÁKOVÁ, R. Hra na hudební nástroj a rozvoj sluchové analýzy a syntézy u dětí předškolního věku. In VITÁSKOVÁ, K. a kol. Vybrané typy narušené komunikační schopnosti v interdisciplinárním přístupu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013, s. 73-92. ISBN 978-80-244-3433-9.
- MLČÁKOVÁ, R. Přesah kvality porozumění řeči do výuky matematiky u dívky se specificky narušeným vývojem řeči. In XIV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. (Sborník v přípravě)
- MLČÁKOVÁ, R. Level of the Repetition of Sentences and Comprehension of Mathematical Word Problems at 3rd Grade Pupils at Speech and Language Primary School in Czech Republic. Zelená Hora, 2013 (v přípravě)
- MLČÁKOVÁ, R. K úrovni opakování vět, porozumění slovní úloze a tvorbě slovní úlohy žáky 3. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu. Hradec Králové, 2013. (v přípravě)
- MLČÁKOVÁ, R. Péče o vybrané speciální schopnosti u dětí v mateřské škole. In ŠMELOVÁ, E. a kol. Pedagogické aktivity v mateřské škole. Olomouc, 2013 (v přípravě)
- MLČÁKOVÁ, R. Comparison of the Levels and Qualitative Analysis of Comprehension of Mathematical Word Problems at 3rd Grade Pupils at Primary School and Speech and Language Primary School in Czech Republic. In Tradycja i nowoczesność-funkcjonowanie osób niepełnosprawnych we współczesnym świecie. Ružomberok: Verbum, 2013, s. 276-284. ISBN 978-80-561-0053-0.
- MLČÁKOVÁ, R. Logopedická kazuistika muže s koktavostí. Bratislava: Efeta, 2013. (v přípravě)
Projektová činnost
Komplexní vzdělávání pracovníků v sociálních službách v systému poradensko informačního centra II. Projekt ESF v ČR, EU, VKCI Vsetín, OP Lidské zdroje a zaměstnanost 2010-2012. Lektor. Autor kapitoly Piktogramy v odborné učebnici Alternativní a augmentativní komunikace v praxi pracovníků sociálních služeb.
Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb dětí a žáků se zdravotním postižením s názvem: Katalog posuzování míry SVP – část II. – žáci s řečovým postižením. Projekt ESF v ČR, EU, MŠMT ČR, OPVK, UP v Olomouci 2010-2013. Lektor. Autor pěti kapitol studijní opory.
Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb dětí a žáků se zdravotním postižením s názvem: Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Projekt ESF v ČR, EU, MŠMT ČR, OP VK, UP v Olomouci 2010-2013. Lektor. Autor pěti kapitol metodického textu.
Inovace činnosti SPC při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb dětí a žáků se zdravotním postižením s názvem: Metodika práce asistenta pedagoga u žáka s narušenou komunikační schopností. Projekt ESF v ČR, EU, MŠMT ČR, OP VK, UP v Olomouci 2010-2013. Lektor. Autor jedné kapitoly metodického textu.
Narušená komunikační schopnost z pohledu dopadu její symptomatologie na interdisciplinární spolupráci odborníků a rodiny v komplexní intervenci – specifická role speciálního pedagoga a logoped. IGA - Studentská grantová soutěž UP v Olomouci, 2012/2013. PdF_2012_012. Spoluřešitel.
Komunikační deficity u vybraných forem narušené komunikační schopnosti se zaměřením na posuzování dílčích determinantů verbální a neverbální složky komunikace ve speciálně pedagogické praxi. IGA - Studentská grantová soutěž UP v Olomouci, 2013/2014. PdF_2012_021. Spoluřešitel.
Užitečné odkazy
Archiv
Informace pro studenty
Anotace předmětů zimního semestru
2013/2014
Anotace předmětů letního semestru
2012/2013
Anotace předmětů zimního semestru
2012/2013
Archiv
Anotace předmětů letního semestru
2011/2012
Anotace předmětů zimního semestru
2011/2012
Anotace předmětů letního semestru
2010/2011
Anotace předmětů zimního semestru
2010/2011
Anotace předmětů letního semestru
2009/2010
Anotace předmětů zimního semestru
2009/2010
Anotace předmětů letního semestru
2008/2009