O všem se má pochybovat. Aristoteles     English version



LMS UNIFOR

Blind Friendly Web

doc. Mgr. Jiří Langer, Ph.D.

fotografia: Mgr. Jiří Langer, Ph.D.

den čas
- -
-

funkce: docent, zástupce ředitelky ústavu, místopředseda AS UP, člen AS PdF UP
tel: 585 635 322
e-mail: jiri.langer@upol.cz, lubeck@email.cz
Číslo dveří: 2.72A (233)

Vědecko-výzkumné zaměření:

Surdopedie – výchova a vzdělávání sluchově postižených, specializace na vizuálně-motorické systémy sluchově postižených, tlumočení, lexikony a studijní materiály českého znakového jazyka, taktilní znakový jazyk a komunikace hluchoslepých.

Publikační a grantová činnost

Publikační činnost

Publikace

 

Rok 2001

      1.      LANGER, J. Slovník znakové řeči – sport [CD-ROM]. Olomouc, 2001. Příloha diplomové práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta. Katedra speciální pedagogiky.

      2.      LANGER, J. CD-ROM jako nosič slovníků znakového jazyka. In Trendy technického vzdělávání 2001 (dodatky). Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, s. 27-29. ISBN 80-244-0375-7.

      3.      LANGER, J. Vytváření znaků z oblasti prevence kriminality pro sluchově postižené. In Hodnocení aktivit realizovaných v rámci minimálního preventivního programu. Vsetín, 2001, s. 49-50. ISBN 80-239-1642-4.

 

Rok 2002

      4.      LANGER, J. (rec.). Hádej, co říkám aneb odezírání je nejisté umění. Čeština doma a ve světě, 2002, č. 2 + 3, s. 265-268. ISSN 1210-9339.

      5.      LANGER, J. Multimediální slovník znakové řeči – sport. In Pedagogický software 2002. České Budějovice: Jihočeská Univerzita, 2002, s. 103. ISBN 80-85645-46-7.

      6.      LANGER, J. Význam znaků z oblasti protidrogové prevence pro sluchově postižené. In III. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002, s. 165-168. ISBN 80-244-0547-4.

 

Rok 2003

      7.      SOURALOVÁ, E.; LANGER, J. Studenti se sluchovým postižením. In HEŘMÁNKOVÁ, D. a kol. Podpora vyrovnávání studijních příležitostí studentů se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého v Olomouci. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, s. 29-37. ISBN 80-244-0643-8.

      8.      LANGER, J. Praktické aspekty integrace sluchově postižených dětí. In I. konference k problematice integrace dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do mateřských, základních a středních škol a školských zařízení. 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, s. 47-52. ISBN 80-244-0725-6.

      9.      LANGER, J. (rec.). Rukoväť tlmočníkov posunkovej reči 1. In Info zpravodaj – magazín informačního centra o hluchotě, 2003, roč. 11, č. 4, s. 14-15.

  10.      LANGER, J. (rec.). Totální komunikace, struktura a strategie. In E-pedagogium <http://epedagog.upol.cz>, 2003, roč. 3, č. 4, s. xx-xx. ISSN 1213-7758

  11.      LANGER, J.; SOURALOVÁ, E. Tvorba výukového materiálu v podobě multimediálních CD-ROMů pro studium znakového jazyka v distanční a kombinované formě. Závěrečná zpráva o řešení rozvojového projektu Podpora rozvoje vzdělávacích programů a jiných vzdělávacích aktivit pro rok 2002. Olomouc: 2003. 7 s.

  12.      LANGER, J. CD-ROM als Wörterbuchträger der Tschechischen Gebärdensprache. In Taubenschlag [on-line], 2003. Dostupné na http://www.taubenschlag.de, http://www.gehorlose.de.

 

Rok 2004

  13.      LANGER, J. Vizuálně motorické komunikační systémy – aktuální učební pomůcky pro rozšiřování znakové zásoby. In IV. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, s. 245-250. ISBN 80-244-0770-1.

  14.      RÁDLOVÁ, E.; LANGER, J. a kol. Speciálně pedagogická diagnostika. 1. vydání, Ostrava: Montanex, 2004, 78 s. ISBN 80-7225-114-7.

  15.      LANGER, J. Semináře MŠMT o vzdělávání sluchově postižených dětí. In Info zpravodaj – magazín informačního centra o hluchotě, 2004, roč. 12, č. 1, s. 5-8.

  16.      LANGER, J. a kol. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (1. a 2. díl). 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 27 s. ISBN 80-244-0846-5.

  17.      LANGER, J. a kol. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (3. a 4. díl). 1. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 31 s. ISBN 80-244-0847-3.

  18.      LANGER, J. Deskripce současného stavu připravenosti pedagogů sluchově postižených dětí na výuku ve znakovém jazyce. Olomouc, 2004, 195 s. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta.

  19.      SOURALOVÁ, E.; LANGER, J. Speciální pedagogika osob s postižením sluchu. In RENOTIÉROVÁ, M.; LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. 2. přeprac. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 313 s. ISBN 80-244-0873-2.

  20.      POTMĚŠIL, M.; LANGER, J. a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka O-Ž.  1. vydání, Praha: Fortuna, 2004, 552 s., ISBN 80-7168-917-3.

 

Rok 2005

  21.      HORÁKOVÁ, R.; LANGER, J. a kol. Znaková zásoba terminologických pojmů – speciální pedagogika [CD-ROM]. Brno, 2005. Příloha rigorózní práce. Masarykova Univerzita. Pedagogická fakulta.

  22.      LANGER, J. Konference o pracovním uplatnění osob se sluchovým postižením. In Unie, 2005, roč. 14, č. 5-6, s. 15.

  23.      LANGER, J.; SOURALOVÁ, E. Surdopedie (studijní opora pro kombinované studium). Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 46 s. ISBN 80-244-1084-2.

  24.      LANGER, J. a kol. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (1. a 2. díl). 2. doplněné vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 27 s. ISBN 80-244-1113-X.

  25.      LANGER, J. a kol. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (3. a 4. díl). 2. doplněné vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, 2005, 31 s. ISBN 80-244-1114-8.

  26.      LANGER, J.; VITÁSKOVÁ, K. A three-year systematic cooperation development results for purpose of supportive services equalization for students with special needs at The University of Palacký in Olomouc. In Sborník z konference Equal Rights and Equal Opportunities in Academic Settings. V tisku.

 

Rok 2006

  27.      LANGER, J. Funkční komunikace – jeden z předpokladů (nejen) pracovního uplatnění osob se sluchovým a zrakovým postižením. In VI. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a I. Dramaterapeutická konference. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006, s. 121-123. ISBN 80-244-1264-0.

  28.      LANGER, J. Průvodcovství a tlumočení hluchoslepým. In GONG, 2006, roč. 35, č. 4, s. 17. ISSN 0323-0732.

  29.      LANGER, J.; SOURALOVÁ, E. Surdopedie - andragogika (studijní opora pro kombinované studium). Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 53 s. ISBN 80-244-1206-3.

  30.      LANGER, J. Setkáni vedoucích kateder speciální pedagogiky. In Speciální pedagogika, 2006, roč. 16, č. 2, s. 139-140. ISSN 1211-2720.

  31.      LANGER, J. Pracovníci škol pro sluchově postižené a znakový jazyk. In Speciální pedagogika, 2006, roč. 16, č. 3, s. 188-202. ISSN 1211-2720.

  32.      LANGER, J. Výuka znakového jazyka a multimédia. In Pedagogický software 2006. České Budějovice: Scientific Pedagogical Publishing, 2006. s. 454-456. ISBN 80-85645-56-4.

  33.      LANGER, J. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé – 1. část [CD-ROM]. 1. vydání, Praha: o.s. LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2006.

  34.      LANGER, J. a kol. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast tělesné výchovy a sportu [CD-ROM]. Praha: Fortuna, 2006, 32 s. ISBN 80-7168-986-6.

  35.      LANGER, J. Problematika péče o osoby s kombinovaným postižením. In Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. s. 69-77. ISBN 80-244-1479-1.

  36.      LANGER, J. Speciálněpedagogická andragogika a gerontoandragogika. In Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. s. 79-83. ISBN 80-244-1479-1.

  37.      LANGER, J. Pracovníci škol pro sluchově postižené a znakový jazyk – zpráva z výzkumného projektu. In Vzdělávání sluchově postižených. Praha: MŠMT, 2006. s. 32-36.

  38.      LANGER, J. Přínos elektronických výukových pomůcek a slovníků znakového jazyka. In Vzdělávání sluchově postižených. Praha: MŠMT, 2006. s. 72-74.

 

Rok 2007

  39.      LANGER, J.; HORÁKOVÁ, R. Informační technologie a slovníky znakového jazyka. In VII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a II. Dramaterapeutická konference. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, s. 152. ISBN 978-80-244-1652-6.

  40.      LANGER, J. Nová funkce slovníků znakového jazyka. In GONG, 2007, roč. 36, č. 3, s. 15-16. ISSN 0323-0732.

  41.      LANGER, J. Podpůrné služby pro studenty se specifickými potřebami na Univerzitě Palackého v Olomouci. In Kvalita a spolupráca v špeciálnej pedagogike v súčasnom konkurenčnom prostředí (Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej špeciálnopedagogickej konferencie). Bratislava: Sapientia, 2007, s. 78-81. ISBN 978-80-89229-06-2.

  42.      LANGER, J. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé a multimédia. In Niektoré technologické inovácie v špeciálnej pedagogike. Bratislava: Sapientia, 2007, s. 90-93. ISBN 978-80-89229-10-9.

  43.      LANGER, J. a kol. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast vlastivědy [CD-ROM]. Praha: Fortuna, 2007, 17 s. ISBN 978-80-7373-019-2.

  44.      LANGER, J. Poradenství pro osoby se sluchovým postižením. In Poradenství pro osoby se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2007, s. 69-76. ISBN 978-80-244-1799-8.

  45.       

  46.      LANGER, J. Komunikace osob se sluchovým postižením (multimediální studijní opora) [CD-ROM]. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7409-008-0.

  47.      LANGER, J. Základy surdopedie (multimediální studijní opora) [CD-ROM]. Olomouc, 2007. ISBN 978-80-7409-009-7.

 

Rok 2008

  48.      LANGER, J. Problematika osob s hluchoslepotou a kontaktní tlumočení [DVD-ROM]. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-87153-35-2.

  49.      LANGER, J. Znakový jazyk jako prostředek komunikace mezi učitelem a žákem. In VIII. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a III. Dramaterapeutická konference [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-1911-4.

  50.      LANGER, J. Dotykowy język migowy w komunikacji osób głuchoniewidomych. In Sborník z mezinárodní konference Terapia pedagogiczna w rewalidacji osób niepełnosprawnych. Kielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji, 2008, s. 141-144. ISBN 83-60430-91-8.

  51.      LANGER, J. Komunikace s osobami se sluchovým postižením prostřednictvím znakového jazyka. In Specifika komunikace osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, s. 13-26. ISBN 978-80-244-1935-0.

  52.      LANGER, J. Popis aktuálního stavu na poli integrace dětí se sluchovým postižením. In IX. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a IV. Dramaterapeutická konference [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008. ISBN 978-80-244-2010-3.

  53.      LANGER, J. Aktuální pohled na integraci dětí se sluchovým postižením (zpráva z výzkumného projektu). In Info zpravodaj – magazín informačního centra o hluchotě, 2008, roč. 16, č. 1, s. 22-24.

  54.      LANGER, J. Progress and Implementation of Tactile Sign Language in Czech Republic. In The 6th EBU Deafblind Conference Deafblindness: Equality and Diversity and the 2nd EDBU General Assembly. Zagreb: Croatian Association od Deafblind Persons DODIR, 2008, s. 67-70.

  55.      LANGER, J. Obousměrný překlad v elektronických slovnících znakového jazyka. In Pedagogický software 2008 [CD-ROM]. České Budějovice: Scientific Pedagogical Publishing, 2008. s. 321-326. ISBN 80-85645-59-9.

  56.      LANGER, J. Využití multimedií při výuce komunikačních technik osob s hluchoslepotou. In Pedagogický software 2008 [CD-ROM]. České Budějovice: Scientific Pedagogical Publishing, 2008. s. 327-331. ISBN 80-85645-59-9.

  57.      LANGER, J. Komunikace neslyšících a hluchoslepých při sportovních aktivitách. In GONG, 2008, roč. 37, č. 7-8, s. 8-9. ISSN 0323-0732.

  58.      LANGER, J. Specifika komunikace osob se zdravotním postižením (pohled na realizace a průběh třetího kurzu). In Sborník příspěvků ze závěrečné konference k projektu ESF „Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky“. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, s. 28-32. ISBN 978-80-244-1977-0.

  59.      LANGER, J.; ŠTOLCAROVÁ, M.; BILÍKOVÁ, A. Znakování ruku v ruce [CD-ROM]. Olomouc, 2008.

  60.      LANGER, J. a kol. Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé – 2. díl [CD-ROM]. Praha: Lorm, 2008. 978-80–254–3649-3.

  61.      LANGER, J. a kol. Slovník vybraných pojmů znakového jazyka pro oblast gastronomie a přípravy pokrmů [CD-ROM]. Praha: Fortuna, 2008, 32 s. ISBN 978-80-7373-040-6.

  62.      LANGER, J. a kol. Slovník vybraných pojmů znakového jazyka pro oblast biologie člověka a zdravovědy [CD-ROM]. Praha: Fortuna, 2008, 24. ISBN 978-80-7373-041-3.

  63.      LANGER, J. a kol. Komunikace dětí s hluchoslepotou [CD-ROM]. Olomouc, 2008.

 

Rok 2009

  64.      LANGER, J. Means of Communication of People with Deafblindness. In Sborník z mezinárodní konference Specjalne potrzeby edukacyjne. Bielsko-Biała: Wyższa Szkoła Administracji, 2009, s. 98-102. ISBN 978-83-60430-13-2.

  65.      LANGER, J. Aktuální stav integrace sluchově postižených dětí v rámci České republiky. In Česká logopedie 2008. Praha: Logopedická společnost Miloše Sováka, Galén, 2009. s. 34-47. ISBN 978-80-7262-613-7.

  66.      LANGER, J. a kol. Slovník vybraných pojmů znakového jazyka pro oblast dopravní výchovy [CD-ROM]. Praha: Fortuna, 2009, 24 s. ISBN 978-80-7373-077-2.

  67.      SOURALOVÁ, E.; Ptáčková, K.; Michalíková, M.; LANGER, J.; REGEC, V.; DUDEK, A. Veselé čtení 1 – čítanka pro druhý stupeň základního vzdělávání žáků se sluchovým postižením. 1. vydání, Praha: Fortuna, 2009, 56 s. + CD-ROM. ISBN 978-80-7373-071-0.

 

Rok 2010

  68.      LANGER, J. Jak efektivně vyučovat a studovat znakový jazyk? In X. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami a V. Dramaterapeutická konference [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2492-7.

  69.      CAMPR, P.; HRÚZ, M.; LANGER, J.; KANIS, J.; ŽELEZNÝ, M.; MÜLLER, L. Towards Czech on-line sign language dictionary – technological overview and data collection. In LREC 2010, Seventh international conference on language resources and evaluation. Valletta, Malta: ELRA – European Language Resources Association, 2010. s. 41-44. ISBN: 2-9517408-6-7.

  70.      LANGER, J. Znakový jazyk a jeho role v rozvoji osobnosti dítěte s těžkým sluchovým postižením. In E-pedagogium <http://epedagog.upol.cz>. V tisku.

 

Projekty, granty a výzkumná činnost

 

      1.      Vypracování modulu pro zkvalitnění interkulturní komunikace učitelů neslyšících v oblasti znakového jazyka (rozv. proj. MŠMT). r. 2002 – spoluřešitel

      2.      Tvorba výukového materiálu v podobě multimediálních CD-ROMů pro studium znakového jazyka v distanční a kombinované formě (rozv. proj. MŠMT). r. 2002 – spoluřešitel

      3.      Rozpracování koncepce integrovaného systému podpory vyrovnání studijních příležitostí studentů se specifickými potřebami na UP (rozv. proj. MŠMT). r. 2002 – spoluřešitel

      4.      Rozpracování koncepce poradenských služeb včetně technického zabezpečení služeb Centra pomoci handicapovaným v rámci UP (rozv. proj. MŠMT). r. 2002 – spoluřešitel

      5.      Realizace koncepce začleňování studentů se specifickými potřebami do integrovaného systému vysokoškolského studia na UP a jeho realizace v tříletém horizontu (rozv. proj. MŠMT). r. 2003 – 2005 – spoluřešitel

      6.      Expertíza a analýza využívání znakového jazyka jako komunikačního prostředku těžce sluchově postižených (výzk. úkol MŠMT). r. 2005 – řešitel

      7.      Pilotní šetření – třídy pro hluchoslepé (výzk. úkol MŠMT). r. 2005 – spoluřešitel

      8.      Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé (GA ČR). r. 2006 – 2008 – řešitel

      9.      Analýza komunikačních strategií dětí s kongenitální hluchoslepotou ve vzdělávacím procesu (výzk. úkol MŠMT). r. 2006 – řešitel

  10.      Tvorba a realizace kurzů v rámci celoživotního vzdělávání rozšiřujících kvalifikaci v oblasti speciální pedagogiky (ESF). r. 2006 – 2008 – spoluřešitel

  11.      Zřízení počítačové učebny katedry českého jazyka a literatury a multimediální učebny katedry speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci (FRVŠ). r. 2007 – spoluřešitel

  12.      Integrace dětí se sluchovým postižením – popis aktuálního stavu (výzk. úkol MŠMT). r. 2007 – řešitel

  13.      Možnosti aplikace taktilní formy znakového jazyka u žáků s hluchoslepotou (výzk. úkol MŠMT). r. 2007 – spoluřešitel

  14.      Potlačení jazykové bariéry sluchově postižených studentů prostřednictvím automatického rozpoznávání jazyka (ESF), r. 2009 – 2012, spoluřešitel

  15.      Universal Learning Design – inovace interpretačních a komunikačních služeb (ESF), r. 2009 – 2012, spoluřešitel

 

Pro studenty

Anotace předmětů letního semestru

2010/2011

Zkratka Forma Předmět
KSP/ASA2 CVIČENÍ SPEC. PED. ANDRAGOGIKA SURDOPEDICKÁ 2 rtf formát
KSP/ASA2 PŘEDNÁŠKA SPEC. PED. ANDRAGOGIKA SURDOPEDICKÁ 2 rtf formát
KSP/ASU2 PŘEDNÁŠKA VOLITELNÁ SURDOPEDIE 2 rtf formát
KSP/LSUR1 CVIČENÍ SURDOPEDIE 1 rtf formát
KSP/LSUR3 CVIČENÍ SURDOPEDIE 3 rtf formát
KSP/MSUR1 PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE 1 rtf formát
USS/OSU1 PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE 1 rtf formát
USS/RSU1 PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE 1 rtf formát
USS/SSU2 PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE 2 rtf formát

Anotace předmětů zimního semestru

2010/2011

Zkratka Forma Předmět
KSP/BSURD PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE rtf formát
KSP/DSDD1 PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE rtf formát
KSP/MSUR2 PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE 2 rtf formát
KSP/OKKPR CVIČENÍ KOMUNIKAČNÍ PROSEMINÁŘ rtf formát
KSP/OKSU2 CVIČENÍ SURDOPEDIE 2 rtf formát
KSP/OKSU2 PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE 2 rtf formát
KSP/RVSU2 CVIČENÍ SURDOPEDIE 2 rtf formát
KSP/RVSU2 PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE 2 rtf formát
KSP/SURD2 CVIČENÍ SURDOPEDIE 2 rtf formát
KSP/SURDN PŘEDNÁŠKA SURDOPEDIE NEVÝBĚROVÁ rtf formát

 

Materiály ke stažení:

 

Prezentace k předmětům Surdopedie nevýběrová a Základy surdopedie:

Surdopedie jako vědní obor

Historie péče o sluchově postižené

Sluchové vnímání, klasifikace, akustika a tinnitus

Diagnostika a metody vyšetření sluchu

Komunikace sluchově postižených

Výchova a vzdělávání sluchově postižených

Technické pomůcky pro sluchově postižené

Celek (ZIP)

 

Prezentace k předmětu Alternativní komunikační techniky (KSP/MALC):

Komunikace, členění AAK

Piktogramy

Systém Bliss

Makaton

Technické pomůcky a počítače

Znakové systémy

Prstové abecedy

 

Výsledky zkoušek, kolokvií a zápočtových testů:

 

 

 

Zpět  Nahoru

 

Užitečné odkazy

Univerzita Palackého v Olomouci Pedagogická fakulta Copyright: Ústav speciálněpedagogických studií
Adresa: Žižkovo nám.5, 771 40 Olomouc, tel.: (+420) 585 635 302 fax.: (+420) 585 231 400, e-mail: eva.souralova@centrum.cz
Licence: Attribution-Noncommercial 2.0 Generic a Attribution-Share Alike 2.0 Generic

aktualizované: 22. 11. 2024